//

آموزش ضرورتی اجتناب ناپذیر بعد از راه اندازی نرم افزار

آموزش ضرورتی اجتناب ناپذیر بعد از راه اندازی نرم افزار

قبل از استفاده از هر نرم افزاری و یا برنامه ریزی برای راه اندازی نرم افزار باید به بحث آموزش کاربران نهایی آن فکر کرد. هر سازمان و شرکتی باید آموزش را جز برنامه های دارای اولویت سازمان و شرکت خود قرار دهد. معمولا مدیران و بخش فناوری اطلاعات سازمان ها و شرکت ها با سر و صدای زیادی نرم افزاری را در سازمان و یا شرکت راه اندازی می کنند، بدون اینکه به بخش آموزش کارکنان و به خصوص کاربران نهایی آن توجه کنند.

اولویت آموزش در شرکت ها و سازمان ها

شرکت ها باید بحث آموزش و تمرین را جزو اولویت های خود قرار دهند تا هزینه ای که برای سازمان کرده اند مقرون به صرفه باشد و بتوانند تجربه خوبی را در بین کارکنان و سازمان به ارمغان بیاورند. شرکت ها و سازمان ها بودجه زیادی را برای راه اندازی نرم افزار می کنند ولی از این موضوع غافل می مانند که آیا کاربر می تواند با آن به خوبی کار کند؟ آیا نیازهای سازمان را جوابگو خواهد بود؟ و اینکه آیا این نرم افزار مناسب کاربر نهایی است یا خبر؟ اگر شرکت ها و سازمان ها به دنبال این هستند که کار و وظایف شرکت و یا سازمان آنها به درستی و آسانی و با دقت و سرعت انجام شود و بهروه وری سازمان را بالا ببرد باید کاربران نهایی بتوانند با نرم افزار به خوبی کار کنند و باید درک درستی از کار با آن داشته باشد، در غیر این صورت امکان اینکه سازمان با راه اندازی نرم افزار ارتقا یابد، بسیار غیرممکن می شود از این رو باید کاربر نهایی آموزش دیده و با آن پیش از هر آغاز کار رسمی تمرین کند.

هدف از آموزش در شرکت ها و سازمان ها

هدف از آموزش و تمرین به حداقل رساندن زیان های ناشی از کاهش بهروه وری است . یعنی کاربر باید به مهارت های لازم دست یابد تا بتواند با سرعت و دقت کار کند از این رو سازمان ها و شرکت ها نباید تمرین و آموزش کاربران نهایی را نادیده بگیرند. آموزش و تمرین تنها برای بخش راه اندازی یک نرم افزار جدید نیست، بلکه زمانی که یک نرم افزار در سازمان و یا شرکت نیز ارتقا می یابد و باید آموزش سرلوحه کار باشد تا سازمان با چالش جدیدی روبرو نشود.

ارزیا

بعد از آموزش و تمرین باید سطح مهارت های کاربر نهایی ارزیابی شود و اینکه آموزش ها چقدر توانسته است موثر واقع شود بنابراین در اینجا آموزش نیز مهم جلوه می کند و باید نحوه آموزش به کارکنان و انتخاب مربی نیز جدی گرفته شود. آموزش باید به درستی صورت بگیرد تا کاربران سردرگم نباشند و مطلب را به درستی درک و بدانند باید با نرم افزار چگونه کار کنند و هدف نهایی چیست. روش های اموزش نیز مهم است برای اموزش یک نرم افزار ممکن است روش های مختلفی وجود داشته باشد بنابراین باید بهترین روشی که می تواند در کاربر نهایی موثر واقع شود در نظر گرفته شود. باید در انتخاب مربی اموزش نیز دقت کرد تا مطالب را به درستی منتقل کند در کل باید گفت کاربر نهایی باید بتواند با نرم افزار جدید به درستی وظایفش را انجام دهد تا سازمان به اهداف خود که همان ارتقا و رشد است، دست یابد.

آموزش ضرورتی اجتناب ناپذیر بعد از راه اندازی نرم افزار
مطالعه اين مطلب را به ديگران پيشنهاد بدهيد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *