۰۲۱-۴۱۸۳۷۰۰۰تلفن

گفتگوی ویژه روزنامه ایران با مدیر توسعه بازار ستاد گروه مهندسی آی کن

مجید حصارکی مدیر توسعه بازار گروه مهندسی آی کن با اشاره به بحث نقش «فناوری اطلاعات » در توسعه کشاورزی و دامداری به «ایران» می‌گوید:
وقتی نگاهی به گذشته می‌اندازیم و توسعه کشاورزی و دامداری در کشور‌های توسعه یافته را می‌بینیم به یک نکته حائز اهمیت برمی‌خوریم، کشور‌های توسعه یافته زمانی که می‌خواستند بین صنعت و کشاورزی به یک گزینه اولویت بدهند، اولویت اصلی را به کشاورزی و دامداری دادند .

این درحالی است که در کشور‌های در حال توسعه عموماً بحث کشاورزی رها شده است و همچنان قشر کشاورز و دامدار جزو دورترین قشرها به فناوری اطلاعات هستند. شناخت و تعیین ظرفیت‌های زراعی و کشاورزی هر منطقه از کشور و تلفیق دقیق این ظرفیت‌ها با سایر شرایط حاکم بر آن منطقه از قبیل آب و هوا، مکانیزاسیون و... می‌تواند هر ساله در ابتدای فصل زراعی، کشاورز را برای انتخاب نوع محصولی که بالاترین بازده اقتصادی را برای کشور داشته باشد، یاری کند. ضمن اینکه اکثر شرایط را تحت کنترل و اختیار کشاورز قرار می‌دهد. از جمله مواردی که می‌توان به یک کشاورز یا دامدار، سرویس‌های الکترونیک ارائه داد می‌توان به آموزش الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیک(خدمات اطلاع رسانی، یک سویه، دوسویه، تراکنشی و...) اشاره کرد. در همین راستا بد نیست اشاره داشته باشیم به کشور هند که توانست اقتصاد خود را به یکی از اقتصاد‌های برتر دنیا تبدیل کند چرا که چندین سال پیش این کشور رویکرد ویژه و خاصی جهت توسعه کشاورزی برگزید. فناوری در فرآیند تولید یک محصول می‌تواند باعث جلوگیری از ضرر، افزایش بهره‌وری، تنوع و ارزش کالا شود. به‌عنوان مثال اگر کشاورز بتواند از طریق آموزش الکترونیک اطلاعاتی در مورد بذر مناسب منطقه خودش، بهترین زمان و طریقه کاشت اصولی، تعداد و دور آبیاری، زمان مناسب کود دهی و زمان برداشت یک محصول کسب کند و آنها را به کار ببندد یقیناً باعث افزایش تولید محصولاتی با کیفیت، تنوع و ارزش کالا می‌شود. بدیهی است فناوری اطلاعات اگر درست به کشاورزان عرضه شود و آنها به صورت صحیح به کار گیرند باعث افزایش تولید محصول، کاهش ضایعات، مدیریت دقیق در کاشت و برداشت و رونق و بهبود زندگی آنها می شود.
همچنین اگر کشاورز بتواند از خدمات الکترونیک بهره ببرد و تمام درخواست‌های خود در حوزه باغداری، کشاورزی، دامداری و... را به‌صورت مکانیزه و الکترونیک در تلفن همراه خود یا روی بستر اینترنت داشته باشد، این اتفاق باعث سهولت کار برای آنان شده و می‌تواند با کمترین مراجعه به متولیان دولتی و خصوصی، در محل خود اقدام به فروش، ثبت درخواست، پیگیری درخواست، اخذ مجوز و... خود کند. در زمینه استفاده از آموزش الکترونیک در کشاورزی ما در ابتدای راهی بسیار طولانی قرار داریم اما آنچه مسلم است این است که رسیدن به آن، دور از دسترس نیست. دولت و دیگر دستگاه‌های ذی ربط باید با برنامه‌ریزی و به صورت اصولی در زمینه ورود اینترنت به بخش روستایی تصمیم‌گیری کنند. آنچه مسلم است این است که دولت تدبیر و امید رساندن اینترنت به روستاها را جزو دغدغه خود دانسته و در این زمینه اقدامات مثبتی نیز صورت گرفته است پس انتظار می‌رود با حمایت همه دستگاه‌های کشور در آینده نزدیک فناوری در صنعت دامداری و کشاورزی ما به طور جدی ورود پیدا کند تا راه رشد و توسعه این صنایع را هموار کند.

Template Design:Dima Group