۰۲۱-۴۱۸۳۷۰۰۰تلفن

مجید حصارکی خبر از آشتی سازمان‌ها با فناوری داد

روابط عمومی گروه مهندسی آی کن خبر از گفتگوی مجید حصارکی(مدیر بازاریابی و توسعه بازار گروه مهندسی آی کن) با روزنامه ایران را به شرح زیر اعلام کرد:
علی رغم رشد روز افزون استفاده از فناوری اطلاعات در دنیا درسازمان های داخلی هنوز هیجان چندانی به چشم نمی خورد و به اصطلاح نرم افزار های B۲B ( بازرگانی الکترونیکی بین دو بنگاه تجاری) در گردونه رقابت کلی از نرم افزار های B۲C ( تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مصرف کننده ) بسیار عقب مانده‌اند و این موضوع درحالی است که تا قبل از پیدایش تلفن‌های هوشمند علاوه بر این که نرم افزارهای B۲C نه تنها رقابتی با B۲B نداشتند بلکه سود‌آوری آنچنانی نیز برای آنها پیش بینی نمی کردند.

سؤالی که مطرح می شود این است چرا مردم بیشتر به صورت انفرادی به فناوری علاقه دارند تا سازمانی؟ در پاسخ این سؤال صرفنظر از برخی موارد مانند نداشتن انگیزه، کاربرپسند نبودن سیستم، ریسک های جا به جایی نرم افزار، از بین رفتن داده های قبلی، نداشتن مدیریت و استراتژی تغییر از سوی رأس مجموعه، حمایت نکردن از سامانه جدید از سوی مدیران و.... که بگذریم (البته برای تمام موارد ذکر شده در حال حاضر راهکار وجود دارد و تا حدود زیادی این موانع مرتفع شده است) باید به مورد متفاوتی به نام سابقه استفاده از نرم افزارهای نامعتبر و فاقد کیفیت اشاره کرد، این مقوله به طور کلی ذهنیت سازمان را نسب به کلیه نرم افزارهای به‌روز منفی کرده است و به یقین استفاده از این سیستم های فاقد اعتبار، ذهن کاربران را فراتر از حد تصور نسبت به تغییر بدبین می کند.
نرم افزارهای فاقد کیفیت و نامعتبر شامل دو دسته اصلی می شوند:
دسته اول نرم افزار هایی هستند که در داخل کشور تولید می‌شوند اما مهندسی نرم افزار در آن خوب رعایت نشده است، مثلاً شرکتی یک نرم افزار اتوماسیون اداری تحت ویندوز دارد و زمانی متوجه می‌شود که بازار ایران دیگر تمایلی به استفاده از سیستم تحت ویندوز ندارد و به همین علت در مدت کم تصمیم می‌گیرد که نرم افزار خود را تحت وب کند. معماری تحت وب و تحت ویندوز با یکدیگر متفاوت است و این کار اصطلاحاً با برنامه ای که کار (Convert Windows App to Web App) را انجام می دهند، محقق نخواهد شد و پیامد های بدی را برای استفاده کننده از سیستم به دنبال خواهد داشت.
دسته دوم مربوط به نرم افزارهایی است که اصطلاحاً به قفل شکسته خارجی معروف هستند، شرکت هایی که به جای استفاده از تولیدات داخلی و سعی در تولید آن قفل نرم افزار یک شرکت خارجی را می شکنند و در کشور می‌فروشند با این روند توسعه و پشتیبانی نرم افزار، کاری سخت و نشدنی خواهد بود.
ذهنیتی که استفاده از این دو دسته نرم افزار در ذهن کاربران برجای خواهد گذاشت بسادگی و در مدت زمان اندک قابل بهبود و مثبت شدن نیست، متأسفانه کار نرم افزار مانند کالا نیست که قابل رؤیت باشد و متقاضی بتواند آن را لمس کند و بعد تصمیم بگیرد و عده‌ای سودجو دقیقاً این مورد را فهمیده‌اند و سعی در سوء‌استفاده از این موضوع دارند که علاوه بر ایجاد ذهنیت منفی در کاربران باعث ایجاد سکته در استفاده از فناوری در سازمان‌ها می‌شود.پیشنهاد ما این است که مرجعی مستقل از فضای کسب و کار، تمام نرم افزار‌های موجود بازار را رصد کرده و از لحاظ کیفی و به‌طور دقیق و عادلانه به آنها امتیاز دهد که این کار تا حدودی به فضای رقابتی بازار روح تازه می‌دمد.

لینک خبر در روزنامه ایران

Template Design:Dima Group