۰۲۱-۴۱۸۳۷۰۰۰تلفن

نرم افزار یکپارچه ساز آی کن، راهکاری برای ارتباط یکپارچه بین نرم افزارهای مختلف و موجود در سازمان هاگفتگوی ویژه روزنامه ایران با مجید حصارکی، مدیر توسعه بازار ستاد گروه مهندسی آی کن:
همانگونه که عامل پیدایش دستگاه‌های اجرایی و دولتی بحث خدمت‌رسانی به مردم بوده است، ایجاد و استفاده از نرم افزار‌های سازمانی بدین منظور ایجاد شده و در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا بتوانند کارها را تسهیل، ساده و دقیق کرده و تا حدود زیادی از ایجاد خطاهای انسانی جلوگیری کند. به عبارتی مواردی چون بهره‌وری بیشتر، صرفه‌جویی و... را به عنوان ارزش افزوده به ارمغان بیاورند.
در حال حاضر بیش از سه دهه از حضور نرم افزارها در دستگاه‌های اجرایی کشور می‌گذرد و استفاده از نرم افزار‌ها در سازمان‌ها اشکال گوناگونی یافته است. اگر روزی یک برند تلفن همراه روی بورس بود اکنون همان برند از میدان خارج شده چرا که با به بازار آمدن گوشی‌های هوشمند ناخواسته آن برند باید از صحنه رقابت محو می‌شد. این موضوع در خصوص نرم افزار‌های سازمانی نیز که غالب سرویس گیرندگان آنها کارمندان سازمان‌ها هستند، صادق است.باید پذیرفت دوران استفاده از نرم افزار‌های جزیره‌ای به سر آمده است و وقت استفاده از نرم افزارهایی است که با یکدیگر در ارتباط هستند و به‌صورت مستقل فعالیت نمی‌کنند. برای شفاف‌تر شدن موضوع یک مثال را با هم مرور می‌کنیم:یک کارمند را درنظر بگیرید که به جای ساعت ۷ صبح، ساعت ۸ صبح در محل کار حاضر می‌شود و حضور خود را در سیستم حضور و غیاب ثبت می‌کند، حال باید سیستم حضور و غیاب با سیستم کارگزینی برای ثبت کسر کار یا مرخصی در ارتباط باشد. سیستم حضور و غیاب به سیستم حقوق و دستمزد برای محاسبه حقوق منهای این یک ساعت نیاز دارد. سیستم ساعت زنی به ارتباط با سیستم تهیه غذا به منظور ثبت حضور این کارمند جهت آماده کردن غذا برای ظهر نیاز دارد. حال سیستم تهیه غذا نیاز به ارتباط با سیستم حقوق و دستمزد برای کسر مبلغ ناهار از حقوق این فرد دارد، بعد نیاز است کاربر از طریق اتوماسیون اداری وضعیت کسر حضور را مشخص کند(مثلاً مرخصی بگیرد)، بدیهی است این مرخصی باید به‌صورت اتوماتیک در سیستم‌های حقوق و دستمزد، کارگزینی و ساعتزنی به روز شود، بعد برای محاسبه حقوق حکم کارگزینی به سیستم حقوق و دستمزد منتقل شود و سپس سند حقوق به سیستم حسابداری و...یک مثال بسیار ساده که در بالا ثبت شد فقط در حد نوشته بسیار پیچیده و سخت و شاید نا مفهوم شده باشد حال در نظر بگیرید در حال حاضر هیچ ارتباط مکانیزه و هوشمند بین این سیستم‌های درون سازمانی وجود ندارد، مثلاً سیستم‌های ساعتزنی، کارگزینی، حقوق و دستمزد، انبار، اموال، اتوماسیون اداری، حسابداری، سازمان الکترونیک، تهیه غذا و انبوه سیستم‌های تخصصی و عمومی سازمان‌ها بدون وابستگی به هم و به‌صورت مستقل در حال ارائه خدمت به کارمندان هستند، پرواضح است اگر یک سامانه به‌عنوان یکپارچه ساز بین این سیستم‌های مستقل و جزیره‌ای قرار بگیرد و وظیفه ارتباط این سامانه‌ها را برعهده داشته باشد تا چه میزان محسوس و تأثیر‌گذاری هزینه‌های سازمان کاهش و بهره‌وری افزایش پیدا خواهد کرد.

حال که به اینجا رسیده‌ایم نیاز است یک موضوع شفاف شود، در ایران هر زمان بحث یکپارچگی مطرح می‌شود می گویند باید همه محصولات با یک برند و از یک شرکت خریداری شود تا بتواند با هم در ارتباط باشد، این درحالی است که نرم افزارهایی به عنوان یکپارچه ساز دقیقاً همین وظیفه ارتباط نرم افزار‌های جزیره‌ای سازمان‌ها را بر عهده دارند و خرید تمام نرم افزارها از یک شرکت به دلیل اینکه بتوانند با هم در ارتباط باشند نه تنها پاک کردن صورت مسأله است بلکه مغایرت فراوان با موازین اسلام(اسراف نکردن در نرم افزارهای موجود) و اقتصاد مقاومتی (جلوگیری  ازهزینه‌های غیر ضروری) دارد.


مشاهده خبر در سایت روزنامه ایران

Template Design:Dima Group