شهرداری گرگان، پیشرو در مسیر شهر الکترونیک

۰۲۱-۴۱۸۳۷۰۰۰تلفن

آخرین اخبار و مقالات

مطالب مرتبط

شهرداری گرگان، پیشرو در مسیر شهر الکترونیک، گفتگو اختصاصی با احسان بهروش، مدیر دفتر استان گلستان گروه مهندسی آی کن

امروزه، توسعه شهری یکی از پدیده های چشمگیر در کشور و  مخصوصا در شهر گرگان می باشد. رشد سریع این شهر و پیشی گرفتن آن از توانایی¬های افراد و منابع شهری، ارائه خدمات مناسب را برای مدیران شهری به یک چالش عظیم تبدیل نموده است. تراکم جمعیّت، دشواری رفت و آمد در محیط¬های شهری، آلودگی¬های هوا و ناامنی¬های اجتماعی، برخی از مشکلاتی است که ذهن کارشناسان و صاحب¬نظران در حوزه¬های مختلف شهری را به خود مشغول نموده است. در این خصوص، به منظور کاهش و برطرف نمودن مشکلات یاد شده، قالب تفکرات به سمت و سوی توسعه عمرانی، خدماتی، فرهنگی، نوسازی و حمل و نقل می رود، اما در همین راستا شهرداری گرگان از توسعه نرم افزاری غافل نشده و آن را مدّ نظر قرار داده است. همانگونه که در مدیریّت شهر¬های بزرگ دنیا، توسعه نرم افزاری باعث ایجاد تحوّلات اساسی در هوشمندسازی نظام¬های اداره و کنترل امور شهری شده است، شهرداری گرگان نیز گام های موثر و مهمی در این بخش برداشته است که میتواند زمینه ساز حرکت به سمت شهر الکترونیک باشد. در شهر الکترونیک کلیه خدمات شهری بصورت ۲۴ ساعته با استفاده از فناوری¬های اطّلاعاتی و ارتباطی ارائه می گردد. همچنین شهر الکترونیکی تسهیلات لازم را به منظور دسترسی مناسب به اطّلاعات و خدمات شهری و مشارکت جمعی را به مردم ارائه می¬نماید. از مزایای این کار می توان به کاهش سفرهای درون شهری، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، شفاف¬سازی فرآیند¬های کاری، نظارت هوشمند همراه با ارتقاء مدیریّت شهری، یکپارچه¬سازی سیستم¬های مدیریّتی و عملیاتی شهرداری و سازمان¬های مرتبط، ایجاد پایگاه اطّلاعات شهری به منظور اطّلاع¬رسانی به موقع مدیران اشاره نمود.
با وجود تمامی چالش های موجود، تحولات مطلوبی در حوزه نرم افزاری شهرداری گرگان رخ داده است و گروه مهندسی آی کن افتخار را داشته در طی این مسیر همراه شهرداری گرگان باشد.
در برخورد با حل مشکلات حوزه خدمات شهری برای اولین بار سیستم ۱۳۷ آی کن در شهر گرگان این امکان را برای شهروندان فراهم نمود تا بصورت الکترونیکی از درگاه های مختلف ارتباطی(تلفن، اینترنت، پیامک) درخواست های خود را در سریعترین زمان ممکن به گوش کارشناسان برسانند و در حداقل زمان بتوانند نیاز خود را رفع شده ببینند.
بکارگیری نرم افزار های مکانیزه باسکول و ترمینال و آرامستان گرگان نیز گامهای مثبتی در جهت توسعه هر چه بیشتر شهر الکترونیک گرگان بوده است.
حمایت شهرداری در تشکیل بانک جامع اطلاعاتی اعم از پرسنلی ، املاک و پارکها به منظور تهیه یک داشبورد مدیریتی و اطّلاع¬رسانی به موقع برای مدیران نشان از هدف گذاری توسعه در تمامی سطوح شهرداری دارد.
با در نظر گرفتن برنامه های جاری شهرداری از قبیل راه اندازی سیستم مدیریت کنترل پروژه، سیستم ۱۳۷ هوشمند، سیستم یکپارچه اداری و مالی، سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی، سیستم تاکسیرانی و اتوبوسرانی، شهرداری گرگان را می توان در زمره شهرهای پیشرو در فناوری اطلاعات بشمار آورد.
علی رغم  عدم وجود منابع کافی در شهرهای کوچک، امید آن می رود شهرداری های کوچک نیز با استفاده از توسعه نرم افزاری بعنوان بازویی کارآمد و مطمئن برای شهردار راه توسعه شهری را کوتاه نمایند و بتوانند از طریق آن نیاز های اولیه خود نظیر درآمد زایی، ارائه خدمات شهری و فرهنگ سازی را مرتفع سازند. چه بسا بهترین راهکار در پیشرفت شهرهای کوچک به خدمت گرفتن فناوری اطلاعات می باشد.

Template Design:Dima Group