//

خدمات الکترونیک چه نقشی در ارتقا جایگاه اجتماعی جامعه دارد؟

اینترنت, اینترنت روستا, خدمات الکترونیک, خدمات الکترونیک روستا

شاید دیگر این سوال مطرح نباشد که خدمت الکترونیکی چیست یا خدمت الکترونیک چیست؟ در دهه گذشته به سرعت فناوری اطلاعات رشد و ارتباطات دینامیک تغییرکرد به طوریکه با این اتفاق دنیا کوچکتر شد. با وجود کامپیوتر، اینترنت و نرم افزار خدمت آنلاین و خدمت الکترونیکی نیز رشد یافته و کارها نیز از شکل سنتی به سمت دیجیتالی رفت و در این زمینه رشد چشمگیری ایجاد شده و حتی می توان گفت انقلابی در ارائه خدمات الکترونیکی نیز بوجود آمده است.
مهمترین مزیت خدمات الکترونیکی بحث تهسیل کنندگی در معاملات و ارائه خدمات آنلاین است و اینکه نه تنها کسب و کارها و مصرف کنندگان از این موضوع سود می برند، بلکه سازمان های دولتی و خصوصی نیز خدمات الکترونیکی ارائه می دهند علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، کار را سرعت بخشیده و رضایت مشتریان دریافت کننده خدمات خود را افزایش می دهند.
ارائه خدمات به مشتری از طریق اینترنت، خدماتی دو طرفه است که از طریق بستر وب صورت می گیرد و هدف آن ارائه خدمات و انجام سریع امور بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد در محل است. به عبارتی دیگر ارتباط رو در رو وجود ندارد و تعامل از نوع مشتری با سازمان است. از سوی دیگر وابسته به مکان و زمان نیز نیست و هر چه سامانه هایی که برای ارائه خدمات و سرویس درست ارائه شود، رضایتمندی مشتریان افزایش می یابد، چرا که هرچقدر سامانه، وب سایت دارای اطلاعات ناقص و پایینی باشد مشتریان ناراضی شده و به دنبال آن مشتریان کاهش می یابند.
همانطور که گفته شد با ارائه خدمت الکترونیکی از طریق درگاه خدمات الکترونیک دیگر نیازی به مراجعه حضوری مشتریان نیست ولی به جز این موضوع وقتی کارها و ارائه خدمات دیجیتالی می شود نه تنها فعالیت های تکراری حذف می شوند، بلکه سرعت کار بالا می رود از سوی دیگر افزایش بهره وری سازمان و شرکت ها را نیز به دنبال دارد. تردد در شهر کاهش یافته و محیط زیست آلوده نمی شود.
خدمات الکترونیکی به دو حوزه خاص تقسیم می شود. اولین حوزه این است که با استفاده فناوری اطلاعات تعاملات انسانی کاهش می یابد چرا که خدمات به صورت آنلاین و از راه دور ارائه می شود. حوزه دوم هم استفاده از سیستم عامل برای ارائه خدمات از طریق کانال های الکترونیکی بدون دخالت انسان است مانند درگاه های پرداخت، سامانه های ارائه خدمات به شهروندان، ثبت نام های الکترونیکی در بخش های مختلف مانند خودرو، مسکن، ارائه مجوزها، نظام وظیفه، پست، کاریابی، خدمات بانکی، حمل و نقل، گردشگری، سلامت، ثبت احوال،آموزش و پژوهش و …
البته نمونه های زیادی از خدمات الکترونیکی دیگری نیز وجود دارد مانند ارائه خدمات ویدئویی، موسیقی، بازی، دانلود فیلم با کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن و یا تماشای آنلاین . ارائه خدمات وب سایت، نگهداری خودکار و پشتیبانی از سایت ها، میزبانی وب سایت ها، خدمات آنلاین انبارداری، خدمان نرم افزاری و …
شرکت آی کن اولین شرکت کشور در ایجاد خدمت الکترونیک دولت و خدمت الکترونیک شهر و یکی از شرکت های پیشرو در فراهم کردن ارائه خدمات الکترونیک به نهادها و شرکت های دولتی، آموزشی و پژوهشی، شهرداری ها، خدمات الکترونیک عمومی است و کارهای زیادی در پرونده کاری خود دارد که از جمله آنها می توان به راه اندازی سامانه تخلف شکار برای محیط زیست، سامانه صدور کارت واکسیناسیون دام برای سازمان دامپزشکی، سامانه های احداث و اصلاح باغات برای جهاد کشاورزی، سامانه احداث بنا برای راه و شهرسازی، سامانه تایید مدارس غیردولتی برای نوسازی و مدارس، سامانه آزمون آنلاین برای سازمان فنی و حرفه ای، سامانه های ثبت نام آثار ادبی و هنری و درخواست توزیع آگهی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه های یاری برگ و گردش وام جهیزیه برای سازمان بهزیستی، سامانه های ۱۳۷، ترمینال، آرامستان، باسکول، املاک، تاکسیرانی و … برای شهرداری و … را بر عهده داشته است. اگر شما نیز خواهان راه اندازی سامانه ای به منظور ارائه خدمات الکترونیکی برای شرکت و نهاد خود هستید می توانید این کار را به شرکت باتجربه و متخصص این حوزه بسپارید تا از مزیت های آن که کاهش هزینه ها، بالا رفتن بهره وری کارمندان و سازمان مربوطه، کمک به محیط زیست و … بهره مند شوید.

مطالب مشابه:

خدمات الکترونیک چه نقشی در ارتقا جایگاه اجتماعی جامعه دارد ؟
مطالعه اين مطلب را به ديگران پيشنهاد بدهيد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *