هوش تجاری؛ بهترین راه تصمیم گیری های درست و دقیق

هوش تجاری؛ بهترین راه تصمیم گیری های درست و دقیق

هوش تجاری؛ بهترین راه تصمیم گیری های درست و دقیق

در دنیای مدرن کسب و کار که هر روز هم به اندازه آن افزوده می شود و شکل بین اللملی به خود می گیرد به ابزاری برای درک صحیح کسب و کار، تصمیم گیری درست نیاز است بنابراین یکی از ابزارهایی که امروزه برای تصمیم گیری صحیح از آن استفاده می شود، هوش تجاری است. کار هوش تجاری را در گذشته متخصصان فناوری اطلاعات برای مدیران عالی رتبه انجام می دادند ولی با آمدن هوش تجاری دیگر همه کاربران به این سیستم نیاز دارند تا با تصمیم گیری بهتر به سودآوری و بهره وری سازمان کمک کند.

هوش تجاری کلاسیک و هوش تجاری مدرن

گفتنی است دو نوع هوش تجاری وجود دارد هوش تجاری کلاسیک و هوش تجاری مدرن. معمولا متخصصان فناوری اطلاعات از مدل سنتی و یا کلاسیک استفاده می کنند ولی مدل مدرن آن امروزه بیشتر کاربرد دارد چرا که این سیستم دارای چابکی و تصویری روشن و بصری از کار است که با اطلاعات جمع آوری و پردازش ده از کسب و کار بدست می آید. این مدل از هوش تجاری با سرعت بالایی تجزیه و تحلیل داده ها را انجام داده و در اختیار کاربران خود قرار می دهد. سازمان ها برای برخی از گزارش های خاص مانند گزراش های مالی، نظارتی که دقت در آنها بسیار اهمیت دارد و نیاز به پیش بینی است بیشتر از مدل مدرن هوش تجاری استفاده می کنند.

هوش تجاری در کسب و کارها

کسب و کارهایی که به تغییر نیاز دارند نیز از روش مدرن هوش تجاری بهره می برند. همانطور که گفته شد هوش کسب و کار متشکل از فعالیت هایی مانند تجزیه و تحلیل حجم داده های بزرگ، پردازش، تحلیل آنلاین، ارائه گزراش ها و نمایش اطلاعات به صورت قابل درک برای کاربران کسب و کار ها است. اینکه چرا اکنون هوش تجاری مدرن جایگزین مدل کلاسیک و سنتی آن شده است باید گفت اکنون دیگر خواسته ها در کسب و کارها افزایش یافته است. اطلاعات در کسب و کارها روز به روز افزایش می یابد بنابراین به این نوع هوش تجاری نیاز است. با هوش تجاری مدرن فعالیت های روزمره تمام کارکنان اعم از مدیران و کارکنان حفظ می شود. با هوش تجاری دسترسی به اطلاعات آسان می شود. تصمیم گیری می تواند در یک زمان کوتاهتر گرفته شود که بر اساس داده های واقعی بدست آمده است.

سیستم هوش تجاری

پیش از این مدیران عالی رتبه تنها از سیستم هوش تجاری استفاده می کردند و مدیران ارتباط نزدیکی با بخش فناوری اطلاعات داشتند از این طریق گزارش های خود را تامین می کردند. این سیستم برای مدیران مفید است ولی اکنون هوش تجاری مدرن با تمام کاربران سر و کار دارد و مختص به مدیران عالی رتبه نمی شود و دیگر نیازی به متخصصان فناوری اطلاعات نیز نیست. مدیران با هوش تجاری می توانند به اطلاعات بیشتری دست یابند. می توانند از فعالیت های روزانه کارکنان آگاه شوند. دسترسی به اطلاعات در هر زمان و مکان امن میسر می شود. کارمندان با کمترین دانش فنی می توانند داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش هایی را ارائه دهند. می توانند مشکلات را شناخته و سریع برای حل انها اقدام کنند.

مزیت های هوش تجاری

در کل باید گفت هوش تجاری دارای مزیت های زیادی است. با هوش تجاری وابستگی به فناوری اطلاعات کاهش می یابد. بهره وری کارکنان افزایش می یابد. به توسعه کسب و کار کمک می کند. برای تکامل کسب و کار در آینده به هوش تجاری نیاز است. می توان داده های قبلی را دید و شاخص های کلیدی را تخمین زده و بدست آورد. هوش تجاری باعث ایجاد بینش برای تصمیم گیری دقیق و آسان در کسب و کار می شود و دیگر به حدس و گمان و فرضیه برای تصمیم گیری نیست چون تصمیم گیری برپایه فرضیه و حدس و گمان نادرست از آب در می اید با استفاده از هوش کسب و کار تصمیمات درست جایگزین تصمیمات غلط در سازمان ها می شود . از سوی دیگر امکان شناسایی فرصت های جدید برای درآمدزایی با تکیه بر تجزیه و تحلیل های داده ها وجود دارد . می توان پیشنها دهای جدید را برای تنظیم و ضعیت فعلی بازار ارائه داد و نیازهای مشتریان را نیز برآورده کرد. امکان اعلان و هشدار وجود دارد و اگر داده ها تغییر کند به کاربران سازمان ها و کسب و کارها اطلاع داده می شود و می توان متوجه شد که چه اتفاقی رخ داده است و برای حل آن چه کاری می توان انجام داد. هوش تجاری اجازه می دهد کاربران مختلف به داده ها و داشبورد دسترسی داشته باشند و آن هم با راه حل های خودکفا بنابراین دیگر کاربران مجبور نیستند به فناوری اطلاعات وابسته باشند. با هوش تجاری دید ۳۶۰ درجه ای از مشتریان بدست می آید و می توان رفتار مشتری را نیز بهتر درک کرد می توان متوجه شد که مشتریان چه زمای و چه مکانی خرید کرده و یا حتی از خرید منصرف شده اند می توان موجودی ها را بهتر مدیریت کرد و بهره وری را بالا برد می توان متوجه شد به چه بخش هایی منابع تخصیص داده شده است. اکنون در بسیاری از صنایع مانند صنعت نفت ، پوشاک، شرکت های مالی، بهداستی، محصولات مصرفی، بازاریابی، املاک، گردشگری و … از هوش تجاری بیشتر استفاده می شود چرا که نیاز دارند بازار را بهتر درک کنند درست تصمیم گیری کنند و با افزایش بهره وری هزینه ها را کاهش دهند به عناون مثال شرکتهای نفتی نمی توانند قیمت نفت را کنترل کنند چون چندین بار در روز تغییر می کند از این رو تصمیم گیری در فروش سخت است بنابراین تنها راه برای سودآوری کنترل هزینه های پرداختی برای توزیع بازاریابی است.

 

با هوش تجاری اطلاعات کسب و کار به آسانی جمع آوری می شود تجزیه و تحلیل به درستی صورت می گیرد و تصویری درست در اختیار شرکت ها قرار می دهد تا تصمیم گیری درستی صورت بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *