حضور کمرنگ شرکت های ارائه دهنده نرم افزار های شرکتی و سازمانی در الکامپ

حضور کمرنگ شرکت های ارائه دهنده نرم افزار های شرکتی و سازمانی در الکامپ

اتوماسیون اداری , حسابداری تعهدی , BPMS , الکامپ , elecomp

الکامپ امسال نیز شروع شد، زودتر از همیشه، آن هم وسط فصل داغ تابستان، اما چرا هر سال نسبت به سال های قبل حضور شرکت هایی که در فروش خدمات و سرویس در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند کمتر و کمرنگ تر می شود؟ بطور کل آیا حضور در الکامپ برای شرکت هایی که سرویس و خدمات به سازمان ها و شرکت ها می فروشند مقرون به صرفه هست؟

براي اينکه بخواهیم به این سوالات و ابهامات پاسخ دهیم نیاز است چند مورد را تشریح کنیم تا پاسخ شفاف شود؛ اینکه بدانیم حضور در نمایشگاه در دسته تبلیغات برای شرکت ها قرار می گیرد پس واضح هست که هر شرکتی که می خواهد در نمایشگاه شرکت کند باید بهترین گزینه را از میان تبلیغات (آگهی تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد، تراکت، ساخت اینفوگرافیک و موشن گرافیک، بنر در سایت ها و شبکه های اجتماعی، برگزاری سمینار، حضور در نمایشگاه ها و همایش ها و…) انتخاب کند.

بدیهی است در انتخاب نوع تبلیغات ما باید از اصول بازاریابی پیروی کنیم، يعني اولا، اگر ما سرویس و خدمات می فروشیم و خریداران ما هم شرکت ها و سازمان ها هستند، تبليغات تلويزيونی یا خياباني احتمالا چندان مثبت و موثر نخواهد بود و دوما، چه مقدار هزينه مي کنيم و چه مقدار آورده خواهیم داشت؟

حال به الکامپ سر بزنيم، از مسائل و دلایلی که عموم نمی دانند و باعث شده زمان نمایشگاه از اواخر پاییز به وسط تابستان بیاید بگذریم از اینکه این تغییر باعث شده است حضور دانش آموزان و دانشجویان در این رویداد افزایش چشمگیری داشته باشند قطعا نمی توانیم بگذریم، اینکه این حضور خوب یا بد است مورد بحث ما نیست، چیزی که یقینا مورد بحث است این گروه بعلاوه مردم عادی قطعا جزو بازار هدف مستقیم شرکت هایی که نرم افزار در حوزه B2B تولید می کنند نیستند!

یعنی ما با نمایشگاهی روبرو هستیم که شاید کمتر از 5% از بازدید کنندگان آن جزو بازار هدف مستقیم شرکت های تولید کننده نرم افزار های مدل B2B هستند، اين موضوع را بگذاريد در کنار هزينه چند ده ميليون حضور در اين نمايشگاه؛ آيا واقعا حضور در اين نمايشگاه مقرون به صرفه خواهد بود؟ جالب است بدانیم با حدود ده میلیون تومان می توانیم در یکی از سالن های عالی تهران یک همایش خوب برای حدود 100 نفر که دقیقا از بازار هدف گلچین شده اند برگزار کرد و احتمالا این رویداد بازخورد و بهره وری بسیار خوبی برای شرکت بهمراه خواهد داشت، احتمالا چندین برابر حضور در نمایشگاه الکامپ!

در کنار موارد بالا بد نيست اشاره کنيم کمتر از 10% همين بازديد کنندگان از غرفه هاي مذکور بازديد مي کنند، و احتمالا کمتر از 1% از غرفه هاي دستاورد های دستگاه هاي اجرایی در حوزه نرم افزار ! شاید اگر تجربه حضور در نمایشگاه الکامپ در 7-8 سال قبل را داشته باشیم براحتی بتوانیم گواهی دهیم که بطور کامل کسب و کارهای حوزه نرم افزار با مدل B2C جاي B2B را گرفته اند، آن روزها شايد کمتر غرفه ای در حوزه غير از B2B مي ديديم و اين موضوع امروز برعکس شده است و بازار نرم افزارهای شرکتی و سازمانی به شدت نسبت به دیگر بازارها عقب مانده است. بعد از مقایسه حتی سطحی نرم افزارهای دو حوزه به این نتیجه نیز خواهیم رسید که به جزء نرم افزارهای برخی از شرکت های پیشرو، غالب نرم افزارهای دیگر شرکت ها به هيچ وجه با نرم افزار های عمومی که همه مردم امروز روی تلفن های همراه خود دارند و استفاده می کنند قابل رقابت نیست! اين يک تلنگر بسیار جدی هست، شاید شرکت های فعال در این حوزه باید کم کم به فکر يک انقلاب بزرگ باشند، واضح است در غير اينصورت خيلي زود جاي خود را به رقباي خارجی خواهند داد.

مجید حصارکی

مدیر بازاریابی و توسعه بازار گروه مهندسی آی کن

چاپ شده در روزنامه ایران

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *