اتوماسيون اداري چيست؟
امروزه در سراسر دنیا، هر مدیر دانا و دوراندیشی به دنبال این است که بهرهوری شرکت، سازمان و یا مؤسسه زیر نظر خود را تا حد امکان بالا ببرد. به همین منظور این مدیران از روشها و راهکارهای جدید برای مدیریت فرآیندهای داخل سازمان استفاده مینمایند.
جهت اینکه یک مدیر موفق بتواند به جلو حرکت کند باید به اطلاعات صحیح سازمانی و آمارها به راحتی دسترسی داشته باشد و بر انبوه اطلاعات فرمها، اسناد، مدارک و نامهها از داخل سازمان خود و یا حتی از راه دور، مسلط باشد. این کار نیازمند یکسری ابزار و وسیله می باشد.
در زیر به برخی از مشکلاتی که مدیران در سیستمهای دستی با آنها روبرو هستند اشاره مینماییم:
کلیه سازمانها، مؤسسات و شرکتها از گذشته تا به حال در کلیه نقاط دنیا با توجه به دایره وظایف خود و کارهایی که انجام میدادند و میدهند، یک سری فرمهای سازمانی تعریف میکنند و بر روی هر نوع از آنها یکسری عملیات تعریف مینمایند تا بتوانند به اهداف خود در انجام کارها برسند و یا برای انجام عملیات نامهنگاری و مکاتبات خود مکانیزمهایی درپیش میگیرند و یک سری عملیات دفتری طراحی میکنند. برخی از این موارد از نظر کارایی درست طراحی شدهاند اما برخی دیگر نیز مشکلاتی دارند. در کل، سازمانهایی که دارای سیستمهای دستی میباشند، با یک سری مشکلات عدیده روبرو هستند که در زیر به بعضی از آنها اشاره شده است:
- صرف انواع هزینهها، بدون رسیدن به بهرهوری بالا. ( هزینههایی همچون زمان، وقت،کاغذ، ونیروی انسانی بیشتر و انواع هزینههای پستی )
- کندی تولید اسناد و فرمهای کاغذی.
- سختی تولید انواع اسناد جدید و منطبق کردن آن با ساختار سازمان.
- محدودیت دسترسی به سازمان، زیرا اسناد کاغذی نمیتوانند در هر زمان و از هر مکانی پاسخگوی مراجعان و مسؤولان باشند.
- عدم وجود امنیت برای اسناد کاغذی. ( ۱- گم شدن اسناد کاغذی ۲- دخل و تصرف در اسناد کاغذی، بدون آنکه اثری از تغییرات باقی بماند.)
- عدم وجود امکانات لازم برای کنترل گردش و ردیابی اسناد و سپس کشف و تشخیص نقاط مشکلساز در سیستم.
- عدم وجود امکانات لازم برای مشاهده وضعیت یک سند از راه دور.
- عدم دسترسی سریع به اطلاعات و بایگانیهای سازمان.
- پراکندگی جغرافیایی شعبههای سازمان.
- کندی ذاتی سیستم سنتی و ایجاد مشکلاتی برای ارباب رجوع.
- کندی و پیچیدگی جستجوی اسناد و مکانیابی آنها.
- نیاز به حجم زیادی از فضا و تعداد زیادی کمد و قفسه در هر بخش از بایگانی سازمان.
- عدم دسترسی سریع مدیران به آخرین ویرایش از اطلاعات و آمار.
- عدم امکان ضمیمه کردن اسناد دیجیتال. (مثل صدا، تصویر و فیلم)
- عدم رسیدن به بهرهوری بر اثر وجود مشکلات در سیستمهای دستی. ایجاد ازدحام اربابرجوعها و ایجاد نارضایتی از سازمان.
این مدیران به این نتیجه رسیدند که، سازمان خود را از سیستمهای سنتیِ مبتنی بر کاغذ نجات دهند و به سمت سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری یکپارچه راهنمایی کنند. در کشور عزیزمان ایران نیز بسیاری از سازمانها، در اولین فازِ سازمان بدون کاغذ، از سیستمهای نرمافزاری که معمولاً به “سیستمهای اتوماسیون اداری و گردش کاری” معروفند، استفاده نمودهاند.
مدیران در بیشتر نقاط دنیا برای رسیدن به بهرهوری بالاتر، به این سمت روی آوردهاندکه برای برخی از نیازهای سازمان خود (سیستمهای اداری – مالی- مدیریت منابع انسانی- اطلاعات مدیریت و عملیات مکانیزه سازمانی) بسترهای اطلاعاتی آماده کنند.
در زیر به برخی از این بسترها که در زمینه سیستمهای اداری و نیز مکانیزه نمودن بسیاری از عملیات سازمانی و اطلاعات مدیریت، استفاده میشوند، اشاره میکنیم:
- توانایی ایجادِ الکترونیکی نامهها و مکاتبات مورد نیاز با کمترین هزینه زمانی و مالی.
- گردش سریع و امن نامهها، مکاتبات و اطلاعات فرمها و اسنادِ درون سازمانی.
- گردش سریع و امن نامهها، مکاتبات و اطلاعات فرمها و اسناد بین کلیه شعب سازمان.
- ارسال و دریافت سریع و امن نامهها، مکاتبات و اطلاعات فرمها و اسناد بین سازمان خود و دیگر سازمانها.
- ایجاد بایگانیهای مناسب الکترونیکی با قابلیت دسترسی سریع به آنها.
- دسترسی به آخرین ویرایش اطلاعات و آمار مورد نیاز مدیران.
- توانایی ِ نظارت بر امور اداری و عملکرد نیروی انسانی در سازمان.