۱۹ تیر ۱۳۹۶ مقاله۰ نظر
کارشناسی بهای تمام شده ی یک برگ کاغذ برای سازمان

کارشناسی بهای تمام شده ی یک برگ کاغذ برای سازمان

در سال ۱۳۹۵، بهای تمام شده ی یک برگ کاغذ چاپ شده برای سازمان حداقل ۱،۱۵۰ (یکهزار و یکصد و پنجاه) ریال می باشد.

یک روش برای محاسبه ی بهای تمام شده ی یک برگ کاغذ چاپ شده در سازمان، این است که ببینیم یک دفتر فنی تکثیر، برای زیراکس یک برگ A4 (روی تیراژ مثلاً ۱۰۰۰) چقدر می گیرد. فرض کنیم با احتساب حاشیه ی سود %۲۰، مبلغ  aریال بگیرد.

به دلایل زیر، بهای تمام شده برای سازمان ما حداقل %۲۰ بیشتر از بهای تمام شده برای دفاتر فنی می باشد:

  • دفاتر فنی تکثیر، حرفه ای هستند و هزینه های خود (استهلاک، کاغذ، جوهر، تعمیرات و نگهداری، انبار داری، ضایعات و نیروی انسانی) را کمینه و بهره وری خود را بیشینه می کنند.
  • این دفاتر با استفاده از مجهزترین دستگاه های پیشرفته، نیروی کار ارزان قیمت و … هزینه های خود را حداقل می کنند.
  • با ارائه ی خدمات دیگر به جز تکثیر (مانند اسکن، صحافی، تایپ) هزینه های سربار ثابت خود را حداقل می کنند.

وجود رقابت در بین دفاتر فنی، باعث پایین آمدن حاشیه ی سود می شود. بنابراین حداقل بهای تمام شده ی یک برگ کاغذ چاپ شده در سازمان برابر با همان  aریال می باشد. با توجه به وجود ضایعات احتمالی، مانند منسوخ شدن برخی از فرم های چاپ شده ، نگهداری یا استفاده ی نامناسب از فرم ها یا کاغذهای خام، در عمل، هزینه ی تمام شده ی یک برگ کاغذ در سازمان ها، افزایش می یابد. مواردی مانند هزینه ی طراحی اولیه و تغییرات در طراحی فرم ها هم بهای تمام شده ی کاغذ را می تواند افزایش دهد.

لازم به ذکر است که بهای تمام شده ی برخی برگه های A4 مانند اصل سربرگ سازمان یا فرم های دارای شماره سریال ممکن است تا بیش از ۱،۵۰۰ (یک هزار و پانصد) ریال هم برسد. نهایتاً، در محاسبات صرفه جویی (این مستند)، میانگین هزینه ی تمام شده ی یک برگ کاغذ چاپ شده (بخشی از آن A4 و بخشی A5) برای سازمان، را برابر با ۱،۱۵۰ ریال در نظر گرفته ایم.

مطالب تکمیلی:

0 0 آرا
رتبه بندی متن
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات