تفاوت حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی

آنچه در ادامه میخوانید:

در معاملات تجاری برای حسابداری از روش های نقدی و تعهدی استفاده می شود ولی تفاوت های این دو روش چیست؟
تفاوت بین حسابداری تعهدی و نقدی در شناسایی درآمدها و هزینه ها شناسایی شده است. روش نقدی معمولا در کسب و کارهای کوچک و یا امور مالی شخصی استفاده می شود. روش حسابداری نقدی برای کسب و کارهای کوچک و محدود مانند کسب و کارهای خانگی مناسب است. این روش برای حساب درآمدی است که به صورت نقدی دریافت و یا برای هزینه پرداخت می شود اما روش تعهدی برای درآمدی است که درآمد در آینده کسب می شود و برای خدمات هزینه می شود بنابراین اگر درآمدی کسب شده نقد نباشد و هزینه ای پرداخت نشده باشد در سیستم حسابداری تعهدی ثبت می شود و این روش رایج ترین روش در کسب و کارها است.
به عبارتی تفاوت اصلی زمانی است که درآمد و هزینه ها به عنوان یک رویداد مالی ثبت می شود روش حسابداری تعهدی شایع ترین روش حسابداری برای شرکت و سازمان هایی که درآمد سالانه آنها بیش از ۲۰ میلیارد تومان است. شرکت ها و سازمان هایی با درآمدهای میلیاردی به استفاده از روش حسابداری تعهدی به خصوص برای اهداف مالیاتی خود نیاز دارند، چرا که معاملات تجاری به دلیل وجود فروش های غیر نقدی مانند روش های اعتباری و قراردادهای بلندمدت پیچیده شده است. در اقتصاد مدرن که کارهای حسابداری آن پیچیده و دارای اطلاعات مالی زیادی است نمی توان از روش حسابداری نقدی استفاده کرد چرا که در اقتصاد مدرن خرده فروشی صورت نمی گیرد و فروش ها بیشتر اعتباری است بنابراین در روش حسابداری نقدی راهی برای ثبت پول هایی که قرار است در آینده پرداخت و یا هزینه شود، وجود ندارد.
حسابداری مبتنی بر نقدی روش ساده ای است که تصویر واقعی از وضعیت مالی کسب و کار دارد ولی حسابداری تعهدی گزارش دقیقی از پول نقدی که در دست است، ارائه نمی دهد. ضعف حسابداری نقدی این است بدهی های آینده شرکت و سازمان را نشان نمی دهد، صورت حساب های پرداخت نشده، در آن ثبت نشده است از این رو ممکن است دیدگاه نادرستی از وضعیت مثبت مالی شرکت ارائه شود از این رو حسابداری تعهدی یک سیستم برای نظارت بر جریان نقدی است.
به عنوان مثال کسب و کار شما فروش ماشین آلات است. اگر شما ۲۰ میلیون تومان از ماشین آلات خود را به صورت نقدی به فروش برسانید تا زمانی که پول نقد و یا چک را دریافت نکنید در جایی ثبت نمی شود. طبق روش تعهد ۲۰ میلیون تومان کالای فروخته شده شما به عنوان کسب درآمد فورا ثبت می شود که قرار است در چند روز آینده پول کالاهای فروخته شده را دریافت کنید. حال همین اتفاق برای هزینه های کسب و کار شما نیز می افتد. اگر شما صورت حساب ۷ میلیون تومانی را دریافت کنید تا زمانی که آن را پرداخت نکنید در جایی ثبت نمی شود ولی با روش تعهدی این ۷ میلیون تومان که باید پرداخت شود، به عنوان هزینه در سیستم حسابداری ثبت می شود.
حال اگر شما دارای کسب و کار بزرگی هستید و دارای فروش و هزینه از روش اعتباری هستید و می خواهید وضعیت نقدی و اعتباری شرکت و سازمان خود به صورت دقیق آگاه باشید به شما نرم افزار «حسابداری تعهدی آی کن» را توصیه می کنیم.

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط