چرا کسب و کارهای بزرگ و حرفه ای به نرم افزار ESB (گذرگاه سرویس های سازمانی) قوی نیاز دارند؟

ESB چیست؟ ESB چطور کار می کند؟ کاربرد ESB چیست؟ چه زمانی باید از ESB استفاده کرد؟ چرا به ESB نیاز داریم؟ آورده ESB برای کسب و کار ما چیست؟

این ها نمونه سوالاتی است که کاربران کنجکاو درباره این میان افزار مطرح می نمایند تا بدانند که آیا این ابزار برای کسب و کار آن ها مفید است یا نه.

نرم افزار ESB(Enterprise Service Bus) به عنوان گذرگاه داده, ارتباط بین نرم افزارهای مختلف سازمان و سرویس های درون و برون سازمانی را برقرار، مدیریت و نظارت می کند.

 

ESB را می توان به عنوان نمونه خاصی از مدل معماری میکروسرویس یا به صورت کلی تر معماری سرویس گرا(SOA) در نظر گرفت.

ESB با پروتکل ارتباطی سطح بالایی که برای اتصال برنامه ها بکار می گیرد، باعث ارتقا چابکی و انعطاف پذیری سازمان می شود.

در مقاله های قبلی سایت آی کن، درباره ساختار ESB و نحوه عملکرد آن، به طور مفصل صحبت شده است (لینک مقاله)، اما در این مقاله، مرور مختصری خواهیم داشت بر مهم ترین کاربردها و مزایای ESB برای سازمان ها و کسب و کارها.

نقش ESB در اخذ استعلام های برون سازمانی و گذار از دولت الکترونیک به دولت هوشمند

با گسترش خدمات دولت الکترونیک، به منظور ایجاد هم افزایی و هم راستا شدن کلیه طرحها و پروژه های ارائه خدمات الکترونیکی با رویکرد گذار به دولت هوشمند، مرکز ملی تبادل اطلاعات تاسیس گردید، که اهم وظایف آن به این شرح است:

  • ارائه خدمات به متقاضیان به صورت استاندارد
  • ایجاد زیر ساخت های لازم برای تعامل اطلاعات بین دستگاه های اجرایی
  • ایجاد بستر مناسب برای تبادل اطلاعات و اخذ استعلام ها

در همین راستا، با هدف یکپارچه سازی و تسریع در ارایه خدمات، و حذف مراحل کاغذی در اداره ها، طبق مصوبه دولت، همه دستگاه‌های دولتی موظف شده اند تا به درگاه های مربوط به دولت الکترونیک متصل شوند. تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی نیز مبتنی بر “وب سرویس” می باشد.


در چنین شرایطی، معماری ESB با ویژگی هایی که در ادامه به آن اشاره می نماییم، می تواند نقش حائز اهمیت و انکارناپذیری داشته باشد:

  • حفظ امنیت داده ها

  • افزایش اثربخشی عملکرد کاربران

  • امکان دریافت استعلام های برون سازمانی

  • برقراری ارتباط موثر دستگاههای اجرایی با درگاه های دولت و سایر کسب و کارها

  • تسهیل تبادلات داده بین دستگاه های اجرایی

  • ...

همچنین کلیه دستگاه های اجرایی ملی مکلف شده اند که داشبورد اطلاعات مدیریتی جامع بخش خود را ایجاد و به بهره برداری برسانند. لازمه این امررهایی از سیستم های جزیره ای و اتصالات پیچیده و مبهم نقطه به نقطه می باشد.

  • یکپارچه سازی برنامه های کاربردی ناهمگون
  • ایجاد بستر امن برای تبادل داده بین آن ها
  • دسترسی به مدیریت یکپارچه ارتباطات بین نرم‌افزاری

 از امکاناتی است که زیرساخت ESB در اختیار سازمان ها و کسب و کارها قرار خواهد داد.

نقش ESB در تحول دیجیتال سازمان ها و کسب و کارها

دنیای کسب و کار، درحال یک انقلاب است. با گسترش فناوری در زندگی و کار ما، صنایع در سراسر جهان متوجه شده‌اند که روش‌های آزموده‌شده و قابل اعتمادی که تا کنون آنها را رو به جلو نگه داشته است، ممکن است دیگر کافی نباشد. امروزه مشتریان در ارتباط با یکدیگر، آگاه و به طور بی سابقه ای از نظر فناوری باهوش هستند و در نتیجه انتظار می رود کسب و کارهایی که با آنها سروکار دارند نیز همین طور باشند.

تحول دیجیتال برای ادامه حیات کسب و کارها امری ضروری است و به زبان ساده می توان گفت فرآیندی که طی آن سازمان‌ها خود را بروز می‌کنند تا فناوری‌های دیجیتال جدید را در کل کسب‌وکار خود بکار گیرند.

مشتریان بروز، خواهان ارائه خدمات و پشتیبانی فوری از برندهایی هستند که با آنها سروکار دارند. آنها کسب و کارهایی را می خواهند که خود را به گونه ای در دسترس مشتری قرار دهند که مناسب مشتری باشد، نه مناسب سازمان. برای اینکه سازمانی بتواند این نیازها و خواسته های مشتری را تامین نماید، کاملا ضروری است که نوآور بوده و با تغییرات و بروزرسانی های دیجیتال، همراه گردد. با در نظر گرفتن این موضوع، تصمیم گیرندگان کسب و کارها، بر نیاز به تحول دیجیتال در سازمان خود تأکید می کنند.

با ظهور ابزارهایی مانند CRM ، ERP ، BPMS و سایر ابزارها، یکپارچه سازی این ابزارها برای داشتن دید کاملی از داده های مشتریان و ارائه سطح خدمات مورد انتظار به آنها ضروری شده است. استفاده از ESB، تضمین می‌کند که همه ابزارهای با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و مدیران قدرت درک مشتریان و هدایت رو به جلوی کسب‌وکارشان را خواهند داشت.


چرا باید از ESB استفاده کرد؟

  • مقیاس پذیری

    عبور از راهکارهای نقطه به نقطه به یک سطح استاندارد از ارتباطات بین برنامه های کسب و کارها

  • افزایش چابکی سازمانی

    از طریق کاهش زمان بازاریابی برای ارائه طرح های جدید: با تامین یک سیستم ساده، خوش تعریف و قابل برنامه ریزی، که به راحتی مقیاس پذیر است

  • تسهیل تحلیل برنامه ها

    با کاهش تعداد ارتباطات نقطه به نقطه

  • تطابق های سریع تر و ارزان تر بین سیستم های موجود

  • انعطاف پذیری بیشتر

    در صورت تغییر نیازها، ایجاد تغییرات آسان تر می شود

  • تامین زیرساخت استاندارد برای یکپارچه سازی نرم افزار ها

  • بهبود کارآیی و اثربخشی سیستم

    از طریق حمایت از تعادل بار (load balancing) و پشتیبانی از خرابی(failover support)

  • پیکره بندی قوی تر بجای رمزگذاری یکپارچه سازی

  • مدلسازی و پشتیبانی از فرآیندهای کسب و کار

  • تفکیک مولفه های محصول و تخصیص آن ها به منابع بهینه متفاوت

  • پشتیبانی از مهاجرت بین سرورها، محیط های ابرهای عمومی و اختصاصی و ابرترکیبی

  • پشتیبانی از اتصال سست (loose coupling)

    بنابراین به راحتی قادر خواهید بود سیستم های موجود را یکپارچه کرده و فناوری های جدید را به محض ظهور، در سیستم های مذکور بکار ببرید.

  • تامین سرویس های استاندارد و آماده بکارگیری

چه زمانی باید از ESB استفاده کرد؟


چند سرویس یا برنامه نرم افزاری وجود دارد که باید یکپارچه شوند

از سرویس های واسط برون سازمانی استفاده می شود

نیاز است سرویس هایی به خارج از سازمان ارایه گردد

برخی از سازمان هایی که از راهکار یکپارچه ساز آی کن (ICAN ESB) استفاده کرده اند:




راهکار یکپارچه ساز آی کن، شامل نرم افزار ESB متمرکز همراه با کلیه امکانات فوق می باشد. با ICAN ESB، چابکی کسب و کار خود را افزایش داده و خدمات الکترونیک خود را به آسانی و در سریع ترین زمان ارائه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید: