اهمیت مدیریت فرایند های کسب و کار در سازمان ها- آی‌کن

اهمیت مدیریت فرایند های کسب و کار در سازمان ها

آنچه در ادامه میخوانید:

امروزه مدیریت سازمان ها بسیار پیچیده تر از قبل شده اند. عوامل زیادی علاوه بر نوع محصولات و خدمات، بر موفقیت کسب و کار ها تاثیر می گذارد. یکی از این موارد مهم و تاثیر گذار، مدیریت فرایند های کسب و کار یا همان (Business Process Management) است.

مفهوم مدیریت فرایند های کسب و کار چیست؟

BPM ترکیبی از دو علم مدیریت و فناوری اطلاعات است. مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار یک روش سازمان‌یافته و نظام‌مند به‌منظور تعریف، طراحی یا بازطراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازه‌گیری، پایش و کنترل کلیه فرآیندهای کسب‌وکار، به‌منظور ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و اهداف سازمان همراه با چابکی بالاتر است.

به بیان ساده با استفاده از این شیوه سازمان ها قادر هستند تا تمامی فعالیت های درون و بیرون سازمانی را همسو با اهداف تعیین شده برای کسب و کار، بسیج کنند. در نتیجه، این امر منجر به افزایش بهره وری و کارایی سازمان ها، رضایت و تامین هر چه بیشتر و بهتر مشتریان خواهد شد.

انواع فرایند ها در سازمان ها

به طور خلاصه سه نوع فرایند اصلی در اکثر کسب و کارها موجود می باشد:

  1. فرایند های مدیریتی : این فرآیند ها شامل فعالیت های نظام مند مانند مدیریت راهبردی و نحوه اداره سازمان است.
  2. فرآیند های عملیاتی : این فرآیند ها ارزشی را در راستای کسب و کار اصلی سازمان ایجاد می کنند. مثل خرید، تولید، بازاریابی و فروش.
  3. فرآیند های پشتیبانی : این فرآیندها فرآیند های عملیاتی را  مانند حسابداری، استخدام و … را پشتیبانی می کنند.

هدف استفاده از سیستم های مدیریت فرایند های کسب و کار

ما می خواهیم تغییرات یا بهبود هایی را در فرایند های سازمانی ایجاد کنیم. در نتیجه ی این تغییرات هزینه ها و خطاها را کاهش دهیم، و در مقابل سرعت و کیفیت خروجی را افزایش دهیم. در نهایت هدف، بهبود کیفیت خدمات و محصولات با استفاده از یک رویکرد ساختار یافته با تمرکز بر مدیریت فرایندهای کسب‌وکار و طراحی سیستمی مناسب است.

عدم استفاده از BPM در سازمان ها منجر به چه مواردی می شود؟

عدم وجود مدیریت فرایند های کسب و کار مشکلات مختلفی را در زمینه های اداری، مالی، منابع انسانی و… به وجود آورده است. به عنوان مثال کاهش بازده و افزایش خطای کارکنان به دلیل فعالیت های دستی، کاهش چابکی سازمان به‌واسطه زمان و منابعی که برای تجربه تغییرات مختلف در دستگاه‌ها و بدنه ی اصلی کسب‌وکار،  صرف می‌شوند. افزایش بار روی بخشی از افراد و یا نرم افزار هایی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از مدیریت فرایند های کسب و کار چیست؟

  • کاهش هزینه ها در پی کنترل خطاها، تمرکز بر جریان کار و اندازه گیری دوره زمانی انجام امور و اندازه‌گیری بازده عملکرد و خروجی کارها.
  • چابک شدن بیشتر فعالیت های سازمان از طریق مدیریت دقیق و یکپارچه‌سازی و خودکارسازی فرآیندها
  • تمرکز بیشتر بر رضایت مشتری از طریق کنترل همیشگی خروجی‌ فرآیند ها
  • افزایش رضایت و انگیزه کارکنان به دلیل شفاف بودن جریان کار، نحوه انجام وظایف و دست یافتن به اهداف از پیش تعیین شده
  • رشد سازمانی مناسب و مفید و اثربخشی بیشتر در مراحل فرایند

به طور خلاصه در راه اندازی BPM نیاز به یک برنامه مدون و مشخصی است که در آن فرایندها، نقش ها و درنهایت چارت سازمانی در دسترس بوده و بر اساس مأموریت اصلی سازمان، BPM را پیاده‌سازی کرد، تا بتوان حداکثر استفاده را از این نظام ساختار یافته و استاندارد جهانی برد.

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط