مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان چیست؟- آی‌کن

مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان چیست؟

آنچه در ادامه میخوانید:

اهداف دولت الکترونیک:

اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت ها است بنابراین می توان با فناوری های جدید به این موضوع رسید و یکی از این راه ها اجرای عدالت، راه اندازی دولت الکترونیکی است. با راه اندازی دولت الکترونیکی است که دولت ها می توانند در جهت اجرای عدالت گام بردارند. البته برای شکل گیری دولت الکترونیکی باید تمام نهادها و سازمان ها همکاری کنند . توسعه حکومت به شکل الکترونیکی و ارائه خدمات آن به مردم چگونه و تا چه حدی بر تحقق عدالت اجتماعی موثر باشد.

مزایای دولت الکترونیک:

به عبارتی دولت الکترونیک با استفاده از فناوری اطلاعات و داده ها ی منابع مختلف خدمات با کیفیت تر به مردم ارائه دهد. امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان های دولتی اهمیت دارد از این رو در این زمینه سرمایه گذاری می شود.
از دیگر اهداف دولت الکترونیک کمک به دولت است تا کارها را ساده کند و شهروندان به راحتی و در کمترین زمان و بدون معطلی و مراجعه های حضوری کارهای خود را پیگیری کنند بنابراین راه اندازی دولت الکترونیکی موجب شفاف بودن عملکرد و اجرای عدالت می شود.

مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان:

دولت الکترونیکی خدمات دولتی را یکپارچه می کند. سازمان های دولتی می توانند خدماتی منسجم به مردم ارائه دهند و دیگر مردم بین سازمان ها و اداره ها سرگردان نخواهند بود از این رو همه با اتصال به یک نقطه به آنچه نیاز دارند دسترسی خواهند داشت. با دولت الکترونیکی مردم به فناوری جدید دسترسی می یابند و می توانند آموزش های رایانه ای ببینند بنابراین با این کار شکاف طبقاتی کاهش و حتی رفع می شود.
با دولت الکترونیکی امکان آموزش مدام العمر وجود دارد. به عبارتی مکان هایی که امکان ایجاد مدرسه و رفتن معلم به آنجا وجود ندارد و یا امکان راه اندازی دانشگاه نیست، می توان از طریق راه دور آموزش داد.

دولت الکترونیکی:

وقتی دولت الکترونیک راه اندازی می شود روابط بین دولت ها و مردم راحت تر برقرار می شود و شهروندان در روابط خود با مردم احساس مسئولیت بیشتری می کنند و اعتماد نسبت به بخش دولتی افزایش می یابد. با دولت الکترونیکی اقتصاد نیز توسعه می یابد . دولت ها می توانند به تاجران و کسب وکارها خدمات ارائه دهند . دولت الکترونیکی می تواند به مردم سالاری منتهی شود از این رو بسیاری از دولت ها می توانند از این بستر برای رای گیری و … استفاده کنند.

دولت الکترونیکی راه مبارزه با فساد:

در هر صورت به گفته کارشناسان راه اندازی دولت الکترونیک یکی از راه های مبارزه با فساد است . از این رو وقتی تمام امور نهادها سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد جلوی فسار گرفته می شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است که با راه اندازی دولت الکترونیک رقم می خورد.

تاریخچه دولت الکترونیک:

برای اجرای عدالت اجتماعی باید دولت الکترونیک به درستی در کشور پیاده شود از این رو به دلیل پیاده نشدن دولت الکترونیک در طبق گزارش سازمان ملل کشور ما در بین ۱۰۶ کشور در رتبه صدم قرار دارد. اکنون در دنیا دسترسی مردم به دولت الکترونیک یکی از شاخص های مهم توسعه محسوب می شود چرا که دولت الکترونیکی باعث می شود شهروندان به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، چرا که همین موضوع موجب جلوگیری از فساد اقتصادی و تشدید نظارت است. در دولت الکترونیک بروکراسی اداری کاهش می یابد و شهروندان به خدمات بهتر و ساده تری دست می یابند.

دولت الکترونیکی چیست:

دولت الکترونیکی یعنی شفافیت و چابکی دولت و مهاجرت به سمت آزاد بودن اطلاعات ، از انجایی که امکان دستکاری اطلاعات در دولت الکترونیکی وجود ندارد بنابراین شفافیت ایجاد می شود این خود گام نهادن در اجرای عدالت است. اکنون کشورهای ثروتمند و توسعه یافته دولت الکترونیک را در کشورهای خود راه اندازی کرده اند و اکنون دارای فضای شفاف در تمام حوزه های دولتی هستند و کارهای شهروندان نیز به معنای واقعی ساده و راحت شده است.

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط