نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات ( نرم افزار Cmms ) چیست؟ - گروه مهندسی آی‌کن

نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات ( Cmms ) چیست؟

آنچه در ادامه میخوانید:

اگر به بیان ساده بخواهیم بگوییم نرم افزار Cmms چیست، کافی است در مورد دو جزء حیاتی کسب‌ و کار فکر کنید، بدون شک آن دو نگهداری و مدیریت دارایی هستند. دارایی‌ها و منابع بخش عمده‌ای از هر کسب‌وکار هستند. در واقع هر چه مدت طولانی‌تری بتوانیم یک قطعه از تجهیزات را بدون تعمیر اساسی، در حال کار نگه داریم، در دراز مدت پول بیشتری پس‌انداز می‌کنیم.

وارد عصری شدیم که با پیشرفت تکنولوژی، ماشین‌ها می‌توانند خودشان را نظارت کنند و داده‌های مربوط به عملکرد دارایی را برای مدیران ارسال کنند تا از خرابی یا از کار افتادگی غیر منتظره تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید و…  جلوگیری کنند. در نتیجه با حجم انبوهی از چک‌ لیست‌های روزانه برای بررسی عملکرد بخش‌های مختلف صنایع، داشتن یک سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری CMMS در صنعت شما ضروری است.

CMMS چیست؟

نرم‌افزار نت یا CMMS دارای اجزای متعددی است که به کارکنان اجازه می‌دهد سفارش‌ها را پیگیری کنند، عملکرد دارایی و چرخه عمر آن را مدیریت کنند، تعمیر و نگهداری و موارد دیگر را انجام دهند.

در اینجا مخفف CMMS را به جزء معرفی می‌کنیم:

  1. Computerized: این نشان می‌دهد که یک CMMS مدیریت تمام اطلاعات تعمیر و نگهداری شرکت شما را از طریق یک رایانه امکان‌پذیر می‌کند.
  2. Maintenance: چه تعمیر یک دارایی گران‌ قیمت را انجام دهید و چه قصد نگهداری از تجهیزات سخت‌افزاری را داشته باشید، CMMS از همه‌ی آن‌ها مراقبت می‌کند.
  3. Management: یک CMMS به کاربر کمک می‌کند تا موجودی تمام دارایی‌های خود را مدیریت کند. همچنین دسترسی به گزارش‌ها، زمان‌بندی‌ها و پیش‌بینی‌ها را برای تصمیم‌گیری آگاهانه فراهم می‌کند.
  4. System: یک CMMS به طور سیستماتیک عملیات تعمیر و نگهداری را بر اساس ماهیت صنعت شما انجام می‌دهد.

ویژگی و مزایای نرم‌افزار CMMS

برای اینکه بهتر بدانید CMMS چیست، تنها کافی است که با قابلیت‌های نرم‌افزار مدیریت تعمیر و نگهداری آشنا شوید. نرم‌ افزار Cmms یا نت به بهبود بهره‌وری کارخانه‌ها با کاهش زمان توقف تولید، بر اساس تجزیه‌ و تحلیل تاریخ خرابی دارایی‌ها کمک می‌کند. در ادامه درک خواهیم کرد که ویژگی‌ها و مزایای نرم‌افزار CMMS چیست:

  • قابلیت مشاهده دارایی:
    اطلاعات متمرکز در پایگاه‌ داده CMMS به مدیران و تیم‌های تعمیر و نگهداری این امکان را می‌دهد که تقریباً بلافاصله هنگام خرید هر دارایی فیزیکی؛ زمان انجام تعمیرات، دفعات خرابی، قطعات استفاده شده، رتبه‌بندی کارایی و موارد دیگر را مورد ارزیابی قرار دهند.
  • قابلیت مشاهده گردش کار:
    در نرم‌افزار نت با دادن سطح دسترسی، داشبوردها و گزارش‌های نموداری را می‌توان طوری برای تکنسین‌ها تنظیم کرد تا وضعیت جاری را به طور واقعی ارزیابی کنند. به این صورت که محل فیزیکی یک دارایی و اینکه کدام یک از تجهیزات به چه تعمیر و عملیاتی نیاز دارند، و چه کسانی باید روی آن کار کنند، به راحتی قابل ردگیری خواهد بود.
  • اتوماسیون:
    نرم‌افزار CMMS از روش‌های زیادی کارهای دستی مانند سفارش قطعات، پر کردن موجودی، زمان‌بندی شیفت‌ها و… را خودکار میکند و به افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در زمان و کاهش خطاها کمک می‌کند. تا تیم‌های نگهداری و تعیمرات، به جای پرداختن به امور اداری، بر وظایف اصلی خود متمرکز باشند.
  • فرایندهای ساده:
    با استفاده از نرم‌افزار نت سفارش‌های کاری می‌توانند توسط واحد مربوطه مشاهده و پیگیری شوند. با این کار؛ توزیع و استفاده از مواد و منابع را می‌توان اولویت‌بندی و بهینه کرد.
  • مدیریت نیروی کار میدانی:
    مدیریت نیروی کار میدانی داخلی و خارجی می‌تواند پیچیده و پر هزینه باشد. قابلیت‌های نرم‌افزار تعمیر و نگهداری CMMS می‌تواند مدیریت تیم‌های داخلی و مشارکت‌های خارجی را متحد و مقرون‌به‌صرفه برقرار کند.
  • نگهداری پیش‌بینی‌ کننده:
    راه‌اندازی نرم‌افزار CMMS باعث میشود تیم‌های تعمیرات و نگهداری، رویکرد‌های پیشگیرانه را جایگزین رویکردهای واکنشی کنند. داده‌های به‌ دست‌ آمده از فعالیت‌های روزانه و همچنین حسگرها، مترها و سایر ابزار دقیق اینترنت اشیا که در CMMS ثبت می‌شوند، می‌توانند آگاهی لازم را در مورد فرایندها و دارایی‌ها ارائه دهند، اقدامات پیش‌بینی کننده را اطلاع دهند و هشدارهایی را قبل از ازکارافتادگی یا عملکرد ضعیف دارایی‌ها ایجاد کنند.
  • سازگاری و انتقال دانش:
    مستندات، دستورالعمل‌های تعمیر و روش‌های نگهداری را می‌توان در نرم‌افزار نت ذخیره کرد و با دارایی‌های مربوطه مرتبط کرد. به‌دست‌ آوردن و حفظ این دانش طی سال‌ها، رویه‌ها و طرز کاری را ایجاد می‌کند تا به افراد جدید منتقل شود، نه اینکه با خروج هر پرسنل، دانش ضمنی نیز از مجموعه خارج شود.

چرا استفاده از نرم‌افزار تعمیرات و نگهداری (CMMS) اهمیت دارد؟

با توجه به اینکه کمی قبل گفتیم CMMS چیست، حال می دانیم اهمیت یک سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوترایز یا CMMS در این است که اطلاعات تعمیر و نگهداری را متمرکز کرده و فرایندهای عملیات تعمیر و نگهداری را تسهیل می‌کند. این کار به بهینه‌سازی عملکرد و ردیابی داده‌های متعلق به تجهیزات و ماشین‌آلات و سایر دارایی‌های فیزیکی کمک می‌کند.

این نرم‌افزار مجهز به ماژول‌های قدرتمندی است که به مدیران تعمیر و نگهداری کمک می‌کند تا به طور مؤثر:

  • سیستمی را پیاده‌سازی کنند که دائماً برنامه‌های تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌ کننده را ردیابی می‌کند.
  • حداکثر زمان کارکرد تجهیزات را تضمین می‌کند.
  • تعمیرات برنامه‌ریزی ‌نشده را کاهش می‌دهد و هزینه‌های سربار را کنترل می‌کند.

با استفاده از نرم‌افزار نت، تیم تعمیر و نگهداری شما می‌تواند وضعیت تمام سفارش‌های کاری را مشاهده کند و مواردی را که نیاز به رسیدگی فوری دارند برجسته کند. می‌توانید فوراً زمان خرید دارایی، زمان انجام تعمیرات، دفعات خرابی، قطعات استفاده شده و موارد دیگر را مشاهده یا پیگیری کنید. مشاهده دارایی‌ها و برنامه‌های تعمیر و نگهداری آنها می‌تواند به جلوگیری از خرابی تجهیزات در زمان پیش‌بینی ‌نشده و بهبود کارایی عملیات تعمیر و نگهداری کمک کند.

در واقع، این استراتژی تعمیر و نگهداری به معنای آگاهی مداوم از وضعیت هر ماشین و در نتیجه، اتخاذ تدابیر لازم برای مداخله در نگهداری این تجهیزات، قبل از وقوع خرابی است. آن هم درحالی‌ که دیگر نیازی به ورود دستی داده‌ها به‌ عنوان یک کار تکراری که می‌تواند زمان زیادی را صرف کند و منجر به خطاهای انسانی شود، نیست.

چه کسانی از نرم‌افزار CMMS استفاده می‌کنند؟

سیستم‌های CMMS که به آن سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری یا نرم‌ افزار نت نیز گفته می‌شود، در تولید نفت و گاز، تولید برق، ساخت‌وساز، حمل‌ و نقل، بیمارستان‌ها و سایر صنایع که زیرساخت‌های فیزیکی برای دوام آنها حیاتی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که دارایی‌های ثابت یک سرمایه گذاری مهم برای هر سازمانی است، سیستم‌های مدیریت تعمیر و نگهداری رایانه‌ای CMMS توسط شرکت‌هایی مانند تولیدکنندگان که نیاز به مدیریت دارایی‌ها و تجهیزات دارند و همچنین برخی از ارائه‌دهندگان خدمات ( برای مدیریت دارایی‌ها به نمایندگی از مشتریان خود )، استفاده می‌شوند.

نرم‌افزار تعمیر و نگهداری، اطلاعات مربوط به دارایی‌هایی را که بخش تعمیر و نگهداری موظف به نگهداری آن است؛ و همچنین تجهیزات، مواد اولیه و سایر منابع را برای مکانیزه‌کردن فرایند تعمیر و نگهداری، سازماندهی می‌کند. بدین‌ وسیله به سازمان‌ها این فرصت را می‌دهد تا دید و کنترل متمرکزی را در تمام عملیات تعمیر و نگهداری به دست آورند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CMMS جهان

پاسخ به این سوال که بهترین نرم‌افزار CMMS چیست بستگی به نیاز شما دارد. طبق آخرین بررسی‌ها در سال ۲۰۲۳ برخی از بهترین نرم‌افزارهای CMMS عبارتند از:

  1. Fogwing Asset+ Smart CMMS
  2. MaintainX
  3. UpKeep
  4. Fiix
  5. Limble
  6. eMaint
  7. Asset Essentials

معرفی نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات تحت وب – CMMS آی کن

یکی از بزرگ‌ترین مزایای CMMS تحت وب آی کن، هزینه‌های اولیه پایین‌تر، مقیاس‌پذیری نامحدود و عدم نیاز به استفاده از زیرساخت‌های جدید است. همچنین، ارائه‌دهنده نرم‌افزار کلیه امور نگهداری از جمله پشتیبان‌گیری از داده‌ها، تأمین امنیت و ارتقای نسخه را انجام می‌دهد.

شاید تا به امروز استفاده از سیستم‌های تعمیر و نگهداری جای خود را آن‌طور که باید در میان صنایع باز نکرده باشند، یا تصور می‌شد استفاده دست‌ و پاگیر و پیچیده این نرم‌افزار مانعی بر سر راه پذیرش آن به‌ویژه برای شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک و متوسط بود. اما ICAN CMMS با به‌کارگیری ماژول‌های متنوع و محیط کاربرپسند، راه را برای گسترش استفاده از سیستم‌های تعمیر و نگهداری ممکن ساخته است.

برخی از امکانات و ویژگی های ICAN CMMS:

  • امکان تعریف تعمیر و نگهداری دوره ای یا خارج از برنامه
  • قابلیت تعریف انواع تعمیر و نگهداری
  • امکان برقراری ارتباط با سایر نرم‌افزارها
  • امکان تعریف تجهیزات قابل تعمیر به صورت درختواره بدون محدودیت سطح
  • داشتن داشبوردهای مدیریتی برای مدیریت ارتباطات بین سیستمی
  • وجود گزارشات اولیه برای تعمیرات و نگهداری

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که بسیاری از جنبه‌های کسب‌وکار شما با به‌ روز شدن دانش و پیشرفت همه‌جانبه تغییر خواهد کرد؛ نحوه مدیریت تعمیر و نگهداری امروز در سال آینده نیز متفاوت از امروز خواهد بود. اما قطعا این امکان برای شما فراهم نیست که برای برطرف کردن تمام نیازهای سازمان، هرساله دست به تغییر نرم افزار CMMS خود بزنید. بنابراین، بهتر است از همان ابتدا روی یک سیستم CMMS سرمایه‌گذاری کنید که با ابزارهای منعطف خود، می‌تواند مطابق با روشی که تیم شما در حال حاضر کار می‌کند و در آینده نیز کار خواهد کرد، عمل کند.
حال که به طور کامل دریافتیم CMMS چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد، انتظار می‌رود بازار نرم‌افزار CMMS در سال‌های آینده به‌ تدریج رشد کند و استفاده از سیستم‌های مدیریت تعمیر و نگهداری هوشمند در سراسر جهان رونق بگیرد. بکارگیری از نرم‌افزار نت، سازمان‌ها را قادر می سازد تا عملیات نگهداری دارایی خود را با سازماندهی، خودکارسازی و ردیابی بهبود بخشند.

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط