کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی - گروه مهندسی آی‌کن

روش‌های نوین: کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی

آنچه در ادامه میخوانید:

در این مقاله قصد داریم کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور می‌دانید، فرایندکاوی و کشف، تکنیک‌های قدرتمندی برای تجزیه و تحلیل و بهبود فرایندهای کسب و کار هستند. آنها از داده‌های گزارش‌های رویداد(Event logs)، سیستم‌ها و حسگرها برای استخراج، تجسم و تفسیر جریان‌ها و الگوهای واقعی فعالیت‌های کسب و کار استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست که هوش مصنوعی (AI) چگونه می‌تواند فرایندکاوی را تقویت کند و مزایای بالقوه و چالش‌های کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی چه چیزهایی هستند؟

معرفی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک اصطلاح گسترده است که شامل روش‌ها و ابزارهای مختلفی است که منجر به ایجاد سیستم‌هایی می‎شود که می‌تواند کارهایی که معمولاً به هوش انسان نیاز دارند، مانند یادگیری، استدلال یا حل مسئله را انجام دهد. توجه داشته باشید که هدف این فناوری ارتقای توانایی‌ها و مشارکت‌های انسانی است نه جایگزینی آنها. هوش مصنوعی می‌تواند در پاسخ به سؤالات مربوط به الگوهای پیچیده در پردازش داده‌ها، شناسایی و جلوگیری از ناهنجاری‌ها یا خطاها، و پیش‌بینی و بهینه‌سازی نتایج، بسیار کمک کننده باشد.  

معرفی فرایندکاوی

فرایندکاوی یک رشته نوظهور است که مجموعه‌ای از ابزارها را برای کسب نتایج واقع گرایانه و پشتیبانی از بهبود فرایندهای کسب و کار ارائه می‌کند. فرایندکاوی می‌تواند دید واضح و عینی از عملکرد فرایند، گلوگاه‌ها، مسائل مربوط به انطباق و قوانین و علل ریشه‌ای خطاها به شما ارائه دهد و مشخص می‌کند زمانی که می‌خواهید فرایندهای کسب و کار خود را بهبود بخشید، باید چه مواردی را در اولویت قرار دهید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است برای درک چرایی و چگونگی رفتار فرایند خود، یا پیش بینی و بهینه سازی نتایج آینده، به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید. اینجا است که روش‌های تحلیلی دیگر، مانند کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی، می‌توانند نتایج فرایندکاوی شما را تکمیل کنند.

اهمیت هوش مصنوعی در فرایندکاوی

اهمیت و کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی این است که برای خودکارسازی، جمع‌آوری، کشف، شبیه سازی و نظارت بر داده‌های فرایند در سیستم‌های فناوری اطلاعات استفاده می‌شود. از طریق فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توان دقت تحلیلی فعالیت‌های فرایندکاوی را افزایش داد و ما را قادر می‌سازد تا ساختار فرایندهای پیچیده را بهتر بشناسیم و درک درستی نسبت به فرایندهای end-to-end به دست آوریم.

بنابراین، فرایندکاوی مبتنی بر هوش مصنوعی، که به عنوان فرایندکاوی هوشمند نیز شناخته می‌شود، می‌تواند عملکرد برنامه‌های کاربردی مختلف را که بر قابلیت‌های فرایندکاوی متکی هستند، بهبود بخشد. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند نظارت و کنترل فرایند را در لحظه پیگیری کرده و از تصمیم گیری‌های مبتنی بر داده پشتیبانی کند. بدین ترتیب به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان کمک خواهد کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی

همانطور که اشاره شد، هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است و هدف آن ایجاد سیستم‌هایی است که می‌توانند از داده‌ها یاد بگیرند، وظایفی را انجام دهند و مشکلاتی را که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، حل کنند. کاربرد‌ هوش مصنوعی در فرایندکاوی این است که می‌تواند به روش‌های مختلفی برای استخراج و اکتشاف فرایند، به کار گرفته شود، مانند:

  • خودکارسازی استخراج و پیش پردازش گزارش‌های رویداد از منابع مختلف،
  • شناسایی و دسته بندی انواع فرایندها،
  • موارد نادیده گرفته شده و ناهنجاری‌ها،
  • کشف مدل‌ها و قوانین پیچیده و پنهان فرایند،
  • پیش‌بینی و بهینه سازی عملکرد فر‌ایند،
  • بررسی نتایج و خطرات،
  • اصلاح و اجرای تغییرات فرایند،
  • و همچنین ایجاد توضیحات و پردازش زبان طبیعی (NLP) از تجزیه و تحلیل فرایند.

کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی می تواند بسته به مورد استفاده، کیفیت داده‌ها و اهداف تجاری، مزایای مختلفی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، از کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی این است که می‌توانند دقت، کامل بودن و جریان اطلاعات فرایندها را افزایش دهد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند زمان و هزینه‌ی صرف شده برای تجزیه و تحلیل و بهبود فرایند را کاهش دهد.

پیش بینی هوش مصنوعی در فرایندکاوی

آینده‌ی پیش رو برای هوش مصنوعی و فرایندکاوی را می‌توان اینگونه پیش بینی کرد که کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی  به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، داده‌ها و کسب و کار به سرعت افزایش خواهد یافت. در آینده، هوش مصنوعی را می‌توان به طور گسترده‌تری با سایر روش‌ها و ابزارهای مدیریت فرایند، مانند شبیه سازی فرایند، اتوماسیون و… ادغام کرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی را می توان برای خودکار کردن فرایندهای تطبیقی، شخصی و هوشمند در مقیاس بزرگتر برای عبور از مرزهای سازمانی بکار گرفت. البته کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی و کشف باید قابل توضیح، شفاف و قابل اعتماد باشند. در نهایت، هوش مصنوعی می‌تواند نقش انسان را در فرایندکاوی تقویت کند.

سوالات متداول

چه تفاوت هایی بین هوش مصنوعی و فرایندکاوی وجود دارد؟

در واقع هوش مصنوعی ابزاری برای کمک به فرایندکاوی است تا بتواند با جمع آوری گزارش‌های رویداد در لحظه، و با کشف فرایندهای واقعی به جای فرایندهای فرضی، به بهبود فرایندهای موجود در کسب و کار کمک کند.

چطور هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود دقت فرایندکاوی کمک کند؟

کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی شامل تعریف مشکل و راه‌حل فرایند، استخراج و آماده‌سازی داده‌های فرایند از منابع متعدد است تا با اطلاعات دقیق‌تر بتوانید فرایندهای خود را بهبود دهید. هوش مصنوعی با غنی‌سازی event log مجموعه‌ی دقیق‌تری از داده‌ها را برای مدل‌سازی فراهم می‌کند.

چه چالش‌هایی در استفاده از هوش مصنوعی در کاوش داده‌ها وجود دارد و چگونه می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد؟

فقدان داده‌های با کیفیت بالا یکی از مسائل مهمی است که در استفاده از هوش مصنوعی با آن مواجه هستند. داده‌های ناقص می‌توانند منجر به الگوریتم‌های ناقصی شوند که نتایج نادرستی می‌دهند. چرا که هوش مصنوعی، خود را با داده هایی که در طی زمان بدست می‌آورد سازگار می‌کند. به همین دلیل صحت داده‌ها در هنگام استخراج باید مورد تایید باشد.

چگونه می‌توان همکاری موثر میان انسان و هوش مصنوعی را تسهیل کرد؟

انسان‌ها دارای خلاقیت، همدلی و مهارت‌های تفکر انتقادی هستند، در حالی که هوش مصنوعی در پردازش مقادیر زیادی داده و انجام کارهای تکراری برتری دارد. با ترکیب قابلیت‌های تحلیلی و پردازشی هوش مصنوعی با خلاقیت، شهود و هوش هیجانی انسان‌ها، سازمان‌ها می‌توانند سطوح جدیدی از نوآوری و بهره‌وری را تجربه کنند.

چه نقاط ضعفی در استفاده از هوش مصنوعی در فرایندکاوی وجود دارد؟

هوش مصنوعی نمی‌تواند خارج از چارچوب فکر کند. چرا که تنها قادر است در طول زمان با داده‌هایی که از قبل به او داده شده و تجربیات گذشته، خود را ارتقاء دهد، اما نمی تواند در رویکرد خود خلاق باشد. بنابراین در فرایندکاوی نیز ممکن است توانایی درک چگونگی فرایند را نداشته باشد.

نتیجه گیری

ادغام فرایندکاوی با هوش مصنوعی می‌تواند طیف وسیعی از مزیت‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد، مانند بینش‌های فرایندی جامع‌تر و دقیق‌تر، اقدامات پیشگیرانه‌تر، بهبود چابکی و مقیاس پذیری فرایندها، و مزیت فرایند رقابتی و نوآورانه‌تر. کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی این است که می‌تواند به شما درک عمیق‌تری از عملکرد، رفتار و تأثیر فرایندهای کسب و کار ارائه کند. علاوه بر این، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌های فرایند می‌تواند توسط هوش مصنوعی خودکار و با نیازهای در حال تغییر سازگار شود. در نهایت، استفاده از آخرین فناوری‌ها و بهترین شیوه‌ها مانند کاربرد هوش مصنوعی در فرایندکاوی می‌تواند کارایی، اثربخشی و کیفیت فرایندهای کسب و کار را بهینه کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط