//

PDCA

در دنیای مدرن امروز کسب و کارها هر روز به فکر توسعه تجارت خود هستند از این رو از هر روش و شیوه ای برای بهبود فراید کارهای خود بهره می برند اما یکی از شیوه هایی که مدت ها است در حوزه کسب و کار نتیجه خوبی را در برداشته است استفاده از از چرخه دمینگ PDCA (مدل برای بهبود مستمر) است. اما PDCA چیست؟

PDCA از ابتدای کلمات Plan، Do، Check و Act گرفته شده است که به ترتیب به معنی برنامه ریزی، انجام دادن، چک کردن و عمل کردن است. در حقیقت این چرخه، یک چرخه کاری ۴ مرحله ای است که برای انجام تغییرات و بهبود فرایند در کسب و کار صورت می گیرد. این چرخه چندین بار برای بهبود مستمر تکرار می شود. اما چه زمانی از این چرخه استفاده می شود؟ باید گفت وقتی که به بهبود مستمر در کسب و کار نیاز است بنابراین از این الگو می توان استفاده کرد. از سوی دیگر وقتی کسب و کاری می خواهد یک طرح و پروژه را شروع کند نیز می توان از این چرخه بهره برد.

وقتی که به پیشرفت جدید و یا پیشرفت در طراحی یک فرایند و بهبود محصول و خدمات نیاز است این چرخه است که به کمک می آید تا فرایند طراحی شده بهبود یابد. از سوی دیگر می توان گفت برای تعریف یک فرایند کار و مستمر به این چرخه نیاز است. وقتی برنامه ریزی جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل ، بررسی اولویت ها و مشکلات و ریشه علت ها و برای هرگونه تغییر از این چرخه استفاده می شود.

روش و چرخه انجام کار PDCA چگونه است؟

Plan: به معنی طرح و به معنی تشخیص یک فرصت و به رسمیت شناختن آن برای تغییر یک برنامه ریزی است.
Do: به معنی انجام دادن است. آزمایش و امتحان تغییر و انجام دادن آن طرح در یک مقیاس کوچک.
Check: به معنی آزمایش است یعنی تجزیه و تحلیل نتایج و شناسایی آنچه آموخته شده است و بررسی تمام آنها.
Act: به معنی عمل کردن است. یعنی در نظر گرفتن و اقدام به عمل بر پایه آنچه آموخته و مطالعه شده است.

اگر این ۴ مرحله برای بهبود فرایندی انجام شد و در مقیاس کوچکتر تغییری اسجاد نشد و و با عملی کردن آن اثر مثبتی دیده نشده از این رو نباید آن را به مقیاس بزرگتر تعمیم داد بنابرانی باید یک طرح دیگر در چرخه استفاده کرد و همین مراحل گفته شده را دوباره طی کرد. تنها زمانی باید به این چرخه ترتیب اثر داد که وقتی طرح شروع می شود و چرخه را به عمل با نتیجه موفقیت امیز برسدد بنابراین می توان بر اساس آموخته ها و آزمایش شده، تغییرات در کسب و کار را عملی و بسط و گسترش داد و در مقیاس بزرگتر آن را بکار برد. باید گفت PDCA ساختاری برای برنامه ریزی استراتژیک کلی منطقه، تجریه و تحلیل نیازها، طراحی برنامه، تحویل و تعیین هدف و ارزیابی کارکنان و ارائه خدمات ، خدمات پشتیبانی و … است.

تصور کنید که نمره رضایت مشتریان در یک وب سایت رتبه بندی تجارت محبوب بسیار پایین آمده است. وقتی شما کامنت های اخیر مشتریان را نگاه می کنید، می توانید ببینید مشتریان شما درباره تعویق در تحویل و حمل و نقل محصولات در حال شکایت بوده و ناراضی هستند از این رو شما تصمیم می گیرید یک پروژه را در مدت یک به اجرا درآورده و رهبری کنید. مثلا در طرح جدید تصمیم می گیرید با استفاده از تامین کننده های جدید برای ارائه محصولات خود به مشتریان خود با نمونه و مقیاس کوچکی آن را اجرا کنید. بعد نتیجه را بررسی می کنید و می بینید که بازخوردها در مقیاس کوچک مثبت است و مشتریان از این اتفاق جدی و تغییرات راضی هستند در نتیجه شما تصمیم می گیرید در سطح گستره ای از تامین کننده های جدید برای تمام سفارشات و محصولات خود استفاده کنید. بنابرانی آنچه انجام شده این است که یک طرح در چرخه PDCA به نتیجه رسیده و اجرا شده است و بهبود را در بر داشته و کمک کرده است تا کسب وکار بهتر شود از این رو این چرخه می تواند مستمر ادامه یابد.

چرخه PDCA چیست؟
مطالعه اين مطلب را به ديگران پيشنهاد بدهيد
برچسب:

One thought on “چرخه PDCA چیست؟

  • ۶ مرداد, ۱۳۹۷ در ۱۲:۴۴
    Permalink

    مطالب خوبی دارید فقط اگه میشه یکم تخصصی تر کار کنید و در رابطه با KPI هم مقاله ای بزارید ممنون

    پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *