مدلسازی فرآیندهای کسب و کار
BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است که به مجموعه ای از علائم، نشانه ها و شیوه های استاندارد برای مدلسازی فرایندهای کسب و کار گفته می شود. BPMN مجموعه ای از نمادها است که برای مدل سازی فرآیندها می توان از آنها بهره برد. فرآیندهای مدلسازی شده توسط زبان BPMN از طریق ابزارهایی ماننده BPMS برای تحلیل، شبیه سازی، اجرا و… بکار می رود. به عبارتی، زبان BPMN که نخستین گام در راهبرد BPM (مدیریت فرآیندهای کسب و کار) است .BPMN می تواند پیچیده ترین فرآیندها به نمودار و اَشکال قابل فهم تبدیل کرده و موجب می شود تا یک فهم مشترک و عمومی در ساختار سازمانی ایجاد شود.
BPMN چه مزایایی دارد؟
در حقیقت BPMN یک زبان مشترک جهانی است و محدوده جغرافیایی ندارد و تمام افراد در جهان می توانند فرآیندهای ترسیم شده با آن را مطالعه و پاسخ های مناسبی برای سوالات خود دریافت کنند. BPMN یک زبان مشترک سازمانی است و تمام فرآیندها و تحلیلگران فرآیند، چه درون و چه بیرون سازمان بوسیله آن می توانند باهم گفتگو کنند. BPMN استانداردترین زبان است و بهترین و فراگیرترین زبان برای مدلسازی فرآیندهای کسب وکار محسوب می شود.
BPMN برای مخاطبان سازمانی
BPMN دارای قابلیت فهم است. به عبارتی توانایی بالایی برای بازگوکردن قوانین کسب و کار و حالت رخدادهای سازمانی دارد. BPMN برای مخاطبان سازمانی زبان قابل درک است. برخلاف زبان های برنامه نویسی که فقط مهندسان نرم افزار متوجه آن می شوند، BPMN برای مخاطبان سازمانی قاب فهم و درک است. BPMN دارای محاسبه ریسک است. به عبارتی سازمان می تواند ریسک های بالقوه در انجام یک فرآیند جدید یا پروژه را بررسی و محاسبه کند. با زبان مدلسازی BPMN می توان دانست که در سازمان چه فرآیند هایی در حال اجرا است. با این زبان می توان دانست که وزن هر فرآیند و میزان اهمیت آن چقدر است.
امکان مدلسازی تعامل بین فرآیندها
با زبان مدلسازی BPMN می توان متوجه شد هر فرایند کسب و کار از کجا شروع شده و در کجا به پایان خواهد رسید. با این زبان می توان متوجه شد که نحوه ارتباط یکپارچه فرآیند ها با یکدیگر چگونه است. با این زبان می توان درک کرد که در سازمان هر فرد و کارمند و … چه کارهایی انجام می دهند. از سوی دیگر می توان متوجه شد که قواعد کسب و کار اعمال شده در هر فرایند چیست. BPMN با توجه به فراگیری و سهولت در یادگیری خود، توانسته است، سازمان ها را از مرحله BPM به مرحله سیستماتیک شدن مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPMS راهنمایی کند. با BPMN می توان انواع حالت های مدیریت خطا، رویداد پیچیده و ارسال و دریافت پیام از فرایندها و سیستم های دیگه را مدل کرد. با BPMN امکان مدل سازی تعامل بین فرآیندها و سیستم های مختلف با یکدیگر وجود دارد.
زبان مدلسازی فرآیندهای سازمان
با این زبان سازمان تصویر روشن و شفافی از فرایند های خود خواهد داشت و از سوی دیگر سازمان می تواند با اطلاعات کافی اقدام به خرید نرم افزار کند. با این زبان مدل سازی سازمان در اجرای این فرآیند ها در نرم افزار با آگاهی می تواند به مدیریت پروژه کمک کند و تصمیم های درستی برای بهبود فرایندهای سازمانی بگیرد. و اینکه سازمان ها با چنین نرم افزاری می تواند به فرایندهای سازمانی سرعت ببخشد.