BPMN 2 محبوترین زبان مدلسازی جهان- آی‌کن

BPMN 2 محبوترین زبان مدلسازی جهان

آنچه در ادامه میخوانید:

مدیریت فرآیندهای کسب و کار

مدیریت فرایندهای کسب‌ و کار باید به درستی مستندسازی و توصیف شوند و برای این کار راه های مختلفی وجود دارد و اسانترین راه استفاده از نمودارهای گرافیکی برای نشان دادن فرایندهای کسب و کار است. معمولا نمودارها به صورت اشکال هندسی ارائه می شوند که توصیف کامل و دقیقی نیست بنابراین باید از نمادهایی استفاده شود که هر کسی بتواند از آنها سر دربیاورد و بتواند آنها را درک کند. از این رو به نمادها به صورت استاندارد در دنیا تعریف شده اند تا برای همه اعضای سازمان ها، کارکنان و مدیران و … قابل درک باشد.

فرآیندهای سیستماتیک

ممکن است فرایندها بر مبنای این مدل‌ها، سیستماتیک شوند و یا رفتار هر بخش از فرایند بر روی این مدل‌ها شبیه‌سازی شود. برخی از این مدل‌ها بستری را برای متخصصان سیستم فراهم می‌کنند تا بر آن اساس فرایندها را اجرایی و پشتیبانی کنند. این مدل ها باید حاوی ساختار استاندارد، دقیق و ارائه‌دهنده اطلاعات اساسی فرایند برای توسعه‌دهندگان سیستم باشد. امروزه سیستم های مدیریت فرایندهای کسب‌وکارمتداول‌ترین سیستم ها برای مکانیزه کردن فرایندها هستند. این سیستم ها در درون خود موتوری دارند که مستقیماً جریان کاری را کنترل و مدیریت می‌کند. این موتور بر اساس مدل های جریان کار استاندارد طراحی‌شده، عمل می‌کند. برای همین چارچوب این مدل‌ها دقیق و ساختار یافته است زیرا توسط خود ماشین مستقیماً اجرا می‌شود.

مدل سازی فرآیندهای کسب و کار

مدیریت فرایندهای کسب و کار به عنوان یک نگرش مدیریتی کلان در سازمان ها مطرح است از این رو برای اجرای مدیریت فرایند کسب و کار از ابزارهای مختلفی استفاده می شود و سعی می شود تا چرخه مدیریت فرایند کسب و کارها به درستی صورت گیرد. یکی از ابزارهایی که در مدیریت فرایند کسب و کارها استفاده می شود BPMN 2 است. با این ابزار می توان سیستم ها و چرخه حیات فرایندهای کسب و کار را از زمان تعریف و مدلسازی تا اجرا و بهینه سازی و مدیریت کرد. در واقع مدیریت فرایند های کسب و کار یک نوع مدلسازی است و با بحث زبان مدلسازی می توان کار های پیچیده را اسان کرد.

BPMN 2

زبان BPMN مخفف Business Process Model & Notation است که به مجموعه ای از علائم، نشانه ها و شیوه های استاندارد برای مدل سازی فرآیندهای کسب و کار اطلاق می شود به عبارتی نشانه گذاری مدیریت فرآیند کسب و کار ابزار اصلی در تکنولوژی مدیریت فرآیندهای کسب و کار است و در این میان نسخه 0.2 BPMN دارای قابلیت های زیادی نسبت به نسخه اولیه آن است و باعث تغییر و تحول اساسی در مراحل طراحی مدل فرایندها می شو و. بهترین و محبوبترین زبان مدلسازی است. این زبان در سراسر جهان به عنوان زبان استاندارد گرافیکی پذیرفته شده است و به راحتی حسابرسان، سازمان ها و همکاران و اعضای سیستم این زبان را درک می کنند و بوسیله آن فرایند کسب و کار به شیوه ای روشن و سازگار ارتباط برقرار می شود.

ویژگی های BPMN 2

از جمله ویژگی ها این زبان به خصوص نسخه دوم آن می توان به امکان مدل سازی پیچیدگی های واقعی محیط کسب و کار، مدل سازی تعاملات فرایند با سایر فرایندها و سایر سیستم ها، مدل سازی تعامل فرایندها و سرویس ها، استاندارد مورد قبول شرکت ها و فعالان سیستم های مدیریت جریان کار اشاره کرد. در نهایت باید گفت BPMN 2 تلاش می کند پیچیدگی هایی را که در نسخه اول آن وجود دارد را ساده تر کند از این رو بیشتر در قالب نمودار و گرافیک ارائه می شود. به عبارتی با نسخه دوم کاربرمی تواند صحت بصری یک نمودار را به صورت استاندارد بررسی کند.

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط